Hoe wordt er insuline aangemaakt?

Ik wil graag weten hoe dit in zijn werking gaat.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

toevallig heb ik suikerziekte en kan ik je het dus uitleggen.

in de alvleesklier (achter de maag) liggen de eilandjes van Langerhans. Daar liggen weer alpha-cellen of bèta-cellen op. De bèta-cellen maken de insuline aan. Hoe de insuline werkt is een beetje ingewikkeld, daarom leggen ze het altijd in een ´makkelijkere´ versie uit. Het gaat als volgt: De glucose (koolhydraten nadat ze in het bloed zijn gekomen) komt in het bloed en wil de bloedcellen in, maar dat kan niet want ze zitten ´op slot´. Nu stijgt de bloedsuikerspiegel en het lichaam reageert door insuline aan te maken. De insuline werken als een soort ´sleuteltjes en openen´ de bloedcellen zodat de glucose erin kan en de bloedsuiker daalt en de suiker naar de spieren gaat zodat je weer energie krijgt. Zo werkt het natuurlijk niet echt zoals ik al zei, maar het is vergelijkbaar met de echte manier.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Helaas klopt dit simpele sprookje niet.
De insuline zorgt er voor dat de suiker in onoplosbare vorm in de lever wordt opgeslagen.
De cellen zouden juist afsterven bij een te hoog suikergehalte. De cellen laten suiker binnen als ze behoefte hebben aan energie, en niet meer dan ze nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zoals ik al zei, dit is niet letterlijk maar het werkt ongeveer zo