Kan een bril helpen bij het verminderen van mouches volantes (vlekken zien in je zichtveld)?

Ik heb al een tijd last van mouches volantes. dit zijn vlekken in je gezichtsveld. Als ik bijvoorbeeld naar een witte muur kijk (ik heb dit eigenlijk overal maar dit is een goed voorbeeld) lijkt het alsof er allemaal vlekjes, strepen en stippen op de muur zitten en bewegen (zie afbeelding). Ook heb ik last van dat als ik naar buiten kijk dat ik zwarte streepjes voorbij zie komen, en als ik heel kort in licht kijk dan zie ik dit (net zoals je als je in de zon kijkt je daarna elke keer als je knippert de zon soort van terug ziet) sowieso 5 minuten lang, en als ik per ongeluk in de zon kijk kan dit soms wel 20 minuten duren voordat het weg is. nu heb ik een beetje gelezen op het internet wat je hier tegen zou kunnen doen en overal staat bijna of laseren of een operatie. Nu wil ik geen operatie aan mijn ogen maar ik heb wel het gevoel dat de vlekken erger aan het worden zijn. Soms is het ook lastig als ik aan het lezen ben of in de verte aan het kijken ben. Nu vroeg ik mij af of het dragen van een bril misschien zou helpen tegen deze vlekken? alleen kan ik hier nergens iets over vinden. Weet iemand misschien of een bril tegen vlekken in je gezichtsveld kan helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.6K
fremar
7 jaar geleden
raadpleeg eens een oogarts ipv te zitten googlen
Erna55
7 jaar geleden
Mouches volantes ontstaan als gevolg van afbraakmaterialen van cellen en kleine proteïnestructuren, die als het ware vrij rondzweven in het glasachtig lichaam, de geleiachtige vloeistof die in de oogbol zit. De schaduwen van deze structuren worden op het netvlies geprojecteerd. Ik kan geen reden bedenken dat een bril de "vuiltjes" in het oog verminderen.
Bordensteker
7 jaar geleden
Door erover te lezen ben ik allang overtuigd dat een bril hier normaal geen echt effect op zal hebben. Ik heb het zelf, en hoef mijzelf in elk geval niet te verwijten dat ik mijzelf benadeeld heb door te talmen met naar de dokter te gaan. Oogarts en ik wachten nu rustig af of het stabiel blijft (tot nu toe gelukkig wel). Mijn advies is eerst de huisarts te consulteren, en er in overleg met die huisarts door een oogarts naar te laten kijken. Soms is enige haast geboden, en een huisarts kan dan helpen met snel een afspraak te regelen. Oogartsen hebben in het algemeen vaak lange wachttijden, maar de huisarts weet hoe hij daar omheen kan werken als het nodig is, en dat kán hier het geval zijn.
Dus hier niet mee wachten. De oogarts kan in je ooginwendige zien hoe het er voor staat. Als je er veel last van hebt zul je blij zijn als er iets aan gedaan kan worden.
En als het meevalt kán het zijn dat je er aan moet wennen (wat bij mij prima gelukt is) maar als ik jou zo hoor dat het opvallender aan het worden is, dan káan het best zijn dat er toch iets aan gedaan moet worden. “Acuut geval: netvliesloslating
De symptomen van mouches volantes kunnen bij de meeste mensen weer weggaan en ook weer terugkomen na verloop van tijd. Maar wanneer je een opvallende verergering van de symptomen merkt, is het zaak om zo snel mogelijk een arts te raadplegen. Een snelle intensifiëring van de symptomen kan te maken hebben met een acuut probleem, zoals bijvoorbeeld netvliesloslating of netvliesscheuring. In dat geval is snel ingrijpen noodzakelijk.”
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/96235-mouches-volantes-wanneer-zijn-de-symptomen-het-ergst.html Dus: naar de dokter! En intussen zijn hier al wat beschrijvingen voorbijgekomen. Kleine dingetjes en sliertjes in het glasvocht. Glasvochttroebeling noemt men dat, en inderdaad ook ‘Mouches volantes’. Daar kun je zelf mee het internet op; er is om te beginnen https://nl.wikipedia.org/wiki/Glasvochttroebeling en daar worden mensen met meer informatiehonger netjes doorverwezen naar een in mijn ogen erg goede bron: http://www.oogartsen.nl/oogartsen/glasvocht_netvlies/troebelingen_vlekken_flitsen/ . Zo kun je zelf je eigen waarnemingen vergelijken met de beschrijvingen. Dat is voor ons moeilijker! Ook al kan ik er nou toevallig over meepraten. Een bril is om je gezichtsscherpte te corrigeren. En al zou een bril wat helpen, dan nog moet je met déze verschijnselen naar de oogarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit kwam ik tegen en hooop dat je er wat aan hebt
https://www.oogziekenhuiszonnestraal.nl/nl/aandoeningen/vlekken-en-flitsen-in-de-ogen#block-wat-zijn-vlekken-in-het-oog

Antwoorden (2)

Voor zo ver ik begrepen heb, kan een bril met donkere glazen verlichting brengen.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat klopt @: jc54 maar verder geen onderbouwing? Magertjes hoor
Een gewone bril zal jou niet kunnen helpen, een bril met donkere glazen (zoals hierboven voorgesteld) zal evt alleen maar de bewegende vlekken iets minder duidelijk maken.