Als antigeen A antigeen B tegenkomt zal het dan gaan klonteren?

Dit is misschien ene hele domme vraag, maar wat ik dus heb begrepen is dat wanneer je o.a. bloedgroep A hebt met antigeen A en antigeen A in contact komt met antigeen B(bloedgroep B), zal antigeen A als reactie antilichamen B produceren, die het bloed laten klonteren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Je zit bijna goed.
Als je bloedgroep A hebt, dan heb je antigeen A op je rode bloedcellen zitten. In je bloedplasma zitten dan antistoffen tegen B. Omdat je rode bloedcellen dat antigeen niet heeft.
Als je dan aan dat bloed met bloedgroep A, rode bloedcellen met bloedgroep B toevoegd dan zal dit gaan klonteren. Omdat de antistoffen tegen B vast gaan zitten aan de B antigenen.

Bloedgroep O: geen antigenen, antistoffen tegen A en B.
Bloedgroep A: antigeen A, antistof tegen B.
Bloedgroep B: antigeen B, antistof tegen A.
Bloedgroep AB: antigeen A en B, geen antistoffen.