Hoeveel kost een microscoop om je eigen zaadcellen te bekijken?

Dat vraag ik me af ... hoeveel kost zo een microscoop?... Want ik weet niet welk type je dan moet kopen...

Wat is een richtprijs? En wat is een minimale prijs? ( nieuw? of tweedehands? )

Toegevoegd na 52 minuten:
ps ja het lijkt me wel eens leuk om er eentje te kopen : en ja wat ik wel weet is dat ze ( tweedehands ) redelijk waardevast zijn .... dus tijdelijk zo een ding kopen is best wel leuk als hobbie....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hobby is het zeker leuk. Dan zou ik eerder voor een tweedehands kiezen. Er wordt meestal wel heel netjes mee omgegaan en ze blijven heel lang goed. Kijk of deze is nagekeken en of daar dan bewijs van is. Goede merken zijn o.a. Olympus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de Bresser LCD microscoop wel iets is. Zoek eventueel op Google naar ervaringen hiermee en kijk of je iemand kan mailen die zo'n ding heeft gekocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smurfenseks, een microscoop voor je eigen sperma...wat heb jij toch rare interesses?!

Het beste antwoord

Mijn microscoop kostte destijds rond de 1500 gulden, maar de prijs hangt erg af van de lichtsterkte van de objectieven. Je hebt ook objectieven van 700 euro.

Voor thuis kan je eens rondneuzen op de site van conrad. De richtprijs is rond de 100 euro. Voor thuis zou je kunnen zoeken aan een digitale micoroscoop die je kunt aansluiten op je PC.

Toegevoegd na 11 minuten:
Volgens mij zijn menselijke spermacellen wel heel erg klein.
Je ziet waarschijnlijk zoiets als in bijgaande foto. Het lastige is dat als je mooie resultaten wilt krijgen je wat histologische technieken moet kennen, o.a. om de cellen te kleuren.

Toegevoegd na 34 minuten:
Je kunt het als volgt redeneren. Een spermacel heeft een staart van 50 micrometer en een kop van 5 micrometer.

Als je 100 keer kan vergroten is dat 100x 0,0050 is een halve milimeter, als je 1000 keer kan vergroten 1 cm. Dat lijkt er meer op.

De meeste objectieven in "speelgoed" microscopen kunnen 4, 10 en 40 X aan (let wel een goede Zeiss 100 X objectief kost 700 euro). Naast de vergroting van het objectief (aan de onderkant) heb je ook nog een occulair. Is dat 2x, dan is de vergroting met een 100X objectief maximaal 200.

Je hebt ook oculairen die 10 x aankunnen, maar hoewel je samen met een 100x objectief tot 100x kan vergroten speelt dan de lichtbron en kwaliteit van de lens een enorme rol. Je zit er zo dicht op.

Ik heb even de lijst van conrad doorgekeken en zie daar niet echt iets bijzonders bij. Ik denk dat je minimaal voor een vergroting van 10 (occulair) x 40 (objectief) moet gaan wil je er nog enige lol aan beleven.

Toegevoegd na 37 minuten:
(typfout: met een 10 x occulair en een 100x objectief akn je tot 100x vergroten).

Toegevoegd na 42 minuten:
Tip: neem eventueel een microscoop over van een student. Er staan er veel op marktplaats. Dergelijke microscopen moeten voldoen aan wat je wilt zien.

Toegevoegd na 54 minuten:
Voor een beginnende hobby lijkt me deze wel leuk:
http://www.microscoop-expert.nl/bresser-lcd-microscoop.html#/tab-details

De bresser LCD heeft een kleurenschijf zodat je ook kleurloze preparaten kunt bekijken en een LCD scherm waardoor anderen mee kunnen kijken. Je kunt je werk ook bewaren op een PC. Dat lijkt mij persoonlijk een erge leuke feature. Ik ben zelf brildragend en het is dan niet fijn om door het occulair te moeten gluren met één oog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hier kwam ik wat tegen wat misschien wel interessant is.

http://www.aquaforum.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=60;t=000041;p=2

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTI3MTkwMTE2NzA=?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&p_searchstring=microscoop&s_haupt_kategorie=&zhmmh_area_kz=&p_init_ipc=X&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&scrwidth=1024

of
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=microscoop+aldi&aq=2&aqi=g10&aql=&oq=microscoop&gs_rfai=&fp=50ea53250279b6a7
daar kom je vast wel wat verder mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn al spermascopen vanaf €50.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha geweldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spermascopen bestaan niet, wel spermatellers.
de allergoedkoopste waarmee je het ziet, zijn 14 euro in doos bij de speelgoedwinkel. met zo'n spiegeltje waar je een bureaulamp op richt, zo door je objectglas. Maar ik had er een voor 70 euro, met camera bij de Littl. Met enige regelmaat staat ie in het krantje. Ander ff op hun website kijken. Goede kwaliteit 1024 keer vergroting, en je kunt filmpjes maken die je zelf voorziet van commentaar. "daar gaat Karel, in een nek aan nek race..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ha ha, +1. Werkt die goed, die microscoop van de Liddl?
Zaadcellen kan je met een gewone lichtmicroscoop gewoon bekijken..als je een wat beter vergrotend objectief aanschaft kan je zaadcellen zelfs erg goed zien..dat hoeft zeker geen 1200 euro kosten..voor 150 euro ben je het mannetje...wisten jullie dat een lichtmicroscoop so wie so maar een maximale vergroting kan geven??..dat is in de buurt van ..de 1400 keer..dat heeft niets met lenzentheorie te maken...maar met de resolutie van het menselijk oog...ik heb toen ik wat jonger mijn eigen zaadcellen regelmatig bekeken onder een microscoop...ze blijven ongeveer een uur in leven...als je ze op een object glaasje legt..ik maakte geen preparaten maar kwakte het er gewoon op ..en bekeek het zo onder de microscoop...het is fascinerend confronterend en inspirerend om je zaadcellen te zien onder de microscoop...het geeft te denken..ik raad het iedereen aan...that s all i gotta say ..folks
9 maanden geleden