Zou er een verschil zijn m.b.t de gezondheid van mensen die in de stad wonen en mensen die in een landelijk gebied wonen?

Is er wel eens onderzoek gedaan naar aandoeningen en ziektes in landelijke gebieden en stedelijke gebieden?

Of bijvoorbeeld bepaalde aandoeningen duidelijk meer voorkomen bij mensen die in een stad wonen dan mensen die in een buitengebied wonen. Bijvoorbeeld longaandoeningen m.b.t uitlaatgassen en fijnstof, of obesitas, hartklachten etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, er zijn verschillen, maar: het maakt nogal uit waar en hoe je woont.
Iemand die in de stad in een kleine, oude, slecht onderhouden woning aan een zeer drukke straat woont, zit in een heel andere situatie dan iemand die in een eersteklas stadsvilla aan een rustige weg langs een park woont.
Zo hoeft een landelijk gebied ook niet per se een gebied met minder luchtverontreiniging te zijn - er zijn gebieden in Zeeland waar de lucht flink vervuild is door de aanwezige industrie, en in landelijk Brabant zie je veel vervuiling door de varkensindustrie.
Dus verschillen zijn er, maar je zou dan vergelijkbare situaties moeten selecteren om te kunnen ontdekken waar het precies aan ligt.

Hier vind je "Gezonde stadsgezichten ; Een studie naar gezondheidsverschillen en stedelijk gezondheidsbeleid"
http://igitur-archive.library.uu.nl/dissertations/01825716/full.pdf
Hier vind je de Nationale Atlas Volksgezondheid, waarbij je zelf gegevens kunt vergelijken: http://www.zorgatlas.nl/
Het Regionaal Kompas is er alleen voor zuidelijk Nederland: http://www.regionaalkompas.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De leefstijl op het platteland is anders. Dat maakt vergelijking lastig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat maakt het niet lastig, dat is juist de essentie van de onderzoeken en de vraag...