Ik gaap heel veel, is dit het breken van de spanning?

Ik ga door een zeer emotionele en stressvolle periode, sinds een dag of twee gaap ik me rot. Iemand zei "de spanning breekt, is goed teken". Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
26.4K

Het beste antwoord

Ja, de spanning breekt, dat is bij mij ook zo. Als ik een stressperiode heb, prívé of op het werk, ga ik geeuwen/gapen op het moment dat de spanning minder begint te worden.

Daar verbaas ik me altijd over omdat ik normaal niet snel geeuw. Om het moment dat dit geeuwen begint, ben ik blij omdat ik weet van mezelf dat ik nu in de ontspanning begin te komen. Ik heb het ergste gehad. Jippie...

Omdat ik weet dat het zo werkt bij mij, ben ik er bij anderen ook op gaan letten. Maar mensen blijken helemaal niet te beseffen dat het een teken van ontspanning is. Het lichaam regelt dit blijkbaar op een natuurlijke manier.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel, het lijkt er inderdaad op dat ik het ergste gehad heb.

Andere antwoorden (7)

Men is het nog steeds niet eens, wat de reden is dat mensen geeuwen. Er zijn een aantal theorieën over:
Mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen. Deze theorie gaat ervan uit dat mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen en het koolstofdioxidegehalte te verlagen. Geeuwen zou dan een reflex zijn als gevolg van een hoog koolstofdioxidegehalte in de lucht. Omdat iedereen in één ruimte dezelfde lucht inademt, gaat bij meerdere mensen deze reflex werken. Dit zou ook kunnen verklaren waardoor mensen gaan gapen als ze moe zijn of als ze zich vervelen. Wanneer mensen moe zijn of lusteloos, gaan ze vanzelf langzamer ademen. Hierdoor bereikt minder zuurstof de longen en daalt het zuurstofgehalte van het bloed. Ook stijgt dan het koolstofdioxide gehalte. De reflex wordt nu in gang gezet en je moet gapen. Omdat veel mensen rond dezelfde tijd moe zijn, zullen mensen dan ook op ongeveer hetzelfde moment moeten gapen.
Gapen als communicatiemiddel. Het idee achter deze theorie is dat mensen bepaald gedrag vertonen als communicatiemiddel. Gapen als voorbereiding op inspanning. Deze theorie zegt dat je geeuwt om je voor te bereiden op inspanning. Je zou dan ook alleen geeuwen als je nog wakker moet blijven. Deze theorie wordt ondersteund door het gegeven dat een geeuw de hartslag verhoogt, je bloeddruk doet stijgen en dat je door te geeuwen je spieren aanspant en strekt.
Helaas worden geen van deze theorieën door de wetenschap ondersteund en blijft het een mysterie waarom we gapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een geeuw laat de hersenen afkoelen als ze oververhit zijn, zo blijkt uit nieuwe studie van Amerikaanse wetenschappers.

In tijden van stress heb je veel aan je hoofd.In je hoofd worden overuren gemaakt door de emoties en de stress. Door gapen, koelt eerst de bloedsomloop in het hoofd en daarna koelen de hersenen wat af. Hierdoor krijgt het brein een korte opleving. Dit is ook de reden waarom we ´s morgens na het ontwaken gapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel iedereen dit gewone verschijnsel kent en mensen gemiddeld 10 tot 15 maal per dag gapen, is er maar heel weinig met zekerheid over bekend. Er bestaan vele hypothesen over het doel of de functie van gapen.

Het zou meer optreden bij een laag zuurstofgehalte in het bloed of een verhoogd koolzuurgehalte (experimenteel is aangetoond, door het laten ademen van lucht met verschillende zuurstofdrukken en koolzuurgehaltes, dat deze beide hypothesen niet juist zijn);
het zou de druk in de oren gelijkmaken aan de omgevingsdruk;
het zou de spierspanning verlagen in de spieren die bij de ademhaling zijn betrokken door deze op te rekken. De verhoogde spierspanning zou het gevolg zijn van inactiviteit van deze spieren.
het zou een sociale functie hebben waardoor het groepsdier mens in een groep verkerend tegelijk naar bed gaat, en vele andere. Mensen gapen echter de hele dag, hoewel inderdaad vaker 's ochtends en 's avonds.
Een andere theorie die de laatste tijd steun vindt, beweert dat gapen juist een nonverbale uiting is van ontspanning binnen een groep. Ergo, de gaper voelt zich op zijn/haar gemak bij zijn/haar gezelschap;
Gapen heeft ook een zekere erotische lading, claimt Wolter Seuntjens, een wetenschappelijk onderzoeker die in november 2004 in Amsterdam aan de VU op het onderwerp promoveerde.
Een geeuw is een langdurige diepe inademing, hierdoor heerst er langere tijd een onderdruk in de borstkas. De functie van een geeuw zou dus kunnen zijn dat er dan veel bloed terug kan stromen in het hart. Dit is nodig omdat het bloed met zeer geringe druk teruggaat naar het hart en zich ophoopt in de grote bloedsomloop.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een gebrek is aan spanning. Als je iets echt spannend vind dan gaap je niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat hier om een andere spanning, dan dingen spannend vinden
Op het moment dat je door een stress- volle periode gaat kan je heel veel aan. Je gaat maar door. Op het moment dat het iets rustiger begint te worden in je lijf, merk je dat je inneens ontzettend moe bent wat zich o.a uit in gapen. Je lichaam heeft slaap en rust nodig.

sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je!
Veel gapen kan een symptoom zijn van een te laag bloedsuikergehalte.
Dat kan spontaan optreden maar als je er langer last van hebt en ook andere symptomen zoals niet lekker voelen maar niet weten waar het aan ligt, dan even langs bij de dokter om je bloedsuikergehalte te laten meten.

Suikerziekte of diabetes kun je mogelijk al jaren hebben zonder dat je het in de gaten hebt (ikke dus) en het sloopt je lichaam langzaam dus merk je het ook niet van de ene dag op de andere.

Nog niet druk over maken, eerst maar eens laten meten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de meest populaire verklaring wordt een geeuw ingezet wanneer we behoefte hebben aan meer zuurstof. Niemand wil een tekort aan zuurstof hebben, dus reageren we door ook te geeuwen. De 2de, evolutionaire theorie ziet gapen als een soort lichaamstaal. Het is dan een manier om de groep waartoe we behoren, ervan te overtuigen dat het tijd is om te gaan rusten.
Bronnen: