Kan ik af en toe roken?

Ik ben gestopt met roken na bijna 1 jaar gerookt te hebben. Ik ben niet zo verslavingsgevoelig en rookte dus omdat ik het lekker vond. Nu heb ik bedacht om alleen een paar sigaretten te roken tijdens het uitgaan (ongeveer 1 keer per maand). Ik weet dat ik niet weer begin met vast roken omdat ik zoals ik al zei niet zo verslavingsgevoelig ben maar het gewoon lekker vind. Zou dit kwaad kunnen en wordt mijn lichaam hier veel ongezonder van?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik zou kauwgom er voor nemen als je verlanging hebt naar oke en iets gaan doen gedachten verzetten
en ik zou het niet doen slecht voor de gezond tijd heb familie gehad die door roken aan longkanker is gestorven dus denk hier aan als je het doet
maar als jij er naar verlangt ik kan er niks aan doen
succes nog!!

Antwoorden (3)

Dit is erg persoonlijk.
Uit ervaring kan ik zeggen dat het bij mij niet werkt. Ben op mijn 14 gaan roken ooit 2 keer een weddenschap gewonnen om een jaar niet te roken, na die jaren, telkens weer begonnen met de gedachte af en toe een sigaret dat moet kunnen, maar niet dus.

Ben erg blij dat ik 25 jaar geleden volkomen ben gestopt. Heb nu ook geen zin meer om te roken, maar ben redelijk zeker als ik af en toe één op zou steken het zo weer mis zou zijn.

Echter er zijn mensen die het wel kunnen, af en toe met uitgaan een sigaret opsteken, maar mijn vraag, waarom zou je het willen?

En anders moet je het gewoon proberen, met het risico dat het fout gaat. Niemand kan je garanties geen.

Succes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben er zeker van dat ik niet weer vast ga roken want ik ben niet verslaafd. Ik wil graag alleen roken met het uitgaan omdat ik dan nog kan genieten van een sigaret en het niet echt kwaad kan denk ik omdat het ongeveer 1x per maand is. Ik weet alleen niet of mijn lichaam er ongezonder en zwarter van wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
echt gezond zal het niet zijn, maar af en toe zal ook niet erg schadelijk zijn
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zit nu wellicht lekker in je vel, maar wat gebeurd er als je in stress situaties komt? Wees blij dat je er bijna echt af bent, begin er nooit meer aan. Het feit dat je ooit bent begonnen geeft aan dat je gevoelig bent voor wat je omgeving doet, want je weet best dat de eerste cigarettes vies waren en toch wilde je mee doen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nogmaals ik heb nooit gerookt om de stress of iets, enkel omdat ik het lekker vond.
Op het moment dat je hebt bedacht dat je roken lekker vindt en excuses gaat verzinnen om het toch te kunnen doen, terwijl je weet dat het stinkt en ongezond is, zou ik niet te hard roepen dat je niet verslaafd bent. Dit zijn namelijk precies de zogenaamde "toestemmende gedachten" die zo belangrijk zijn in het verslavingspatroon.

Onthoud goed dat je heel goed verslaafd kunt zijn zonder ooit te gebruiken! Mijn buurman is lang geleden heftig alcoholist geweest, en nu 25 jaar niet meer gedronken, maar bij elk drankje dat hem wordt aangeboden zegt hij: "nee, ik hoef niet, want ik ben verslaafd".

Elk trekje is natuurlijk ongezond, en ja hoe minder hoe beter, dus helemaal niet is het best. Als je het kunt laten, waarom zou je het dan doen? Dus, alsjeblieft, ik adviseer je met klem, áls je het kunt laten, laat het dan. Dat is beter voor je complete lichaam, voor je portemonnee, voor de omstanders en voor de luchtkwaliteit.

Een persoonlijke ontboezeming (sla over als je wilt, maar misschien leert iemand er nog van):
Ik persoonlijk kom er ook steeds maar niet vanaf, die troep. Ik vind het ook lekker, daarom rook ik ook, maar je moet je afvragen wát vind je er zo lekker aan? Het verstikkende effect, de stank in je kleren, het hoesten, het buiten in de kou staan te paffen tijdens het uitgaan, de schaamte als je bij niet-rokers terug in de kamer komt en je weet dat ze de lucht allemaal vervelend vinden? Er is werkelijk helemaal niks lekkers aan. En toch rook ik ook. Elke keer als ik stop vind ik ergens weer een zwak argument om toch weer te beginnen, of ik denk "ik stop morgen wel weer", en voor je het weet rook je er weer 10 per dag. Vreselijk. Ik ben/was per 1 dec "gestopt", maar als ik heel eerlijk ben heb ik er met O&N toch weer twee aangenomen van de buren, toen nog om half twee naar de Shell gegaan voor een pakje, half opgerookt, toen verknipt en buiten in de container gegooid. Vroeger gooide ik het in de droge prullenbak, zogenaamd omdat ik zo snel niets anders wist, maar EIGENLIJK omdat ik wist dat ik er dan de volgende dag nog eruit kon grabbelen en een sjekkie van kon draaien. Beschamend? Jazeker. Ben ik beter dan dat? Ja, met bijna alles. Ik drink niet, ik eet goed, ik beweeg, whatever. Maar die tabak... Troep is het.

Hoe dan ook, hoe minder hoe beter, klaar. Dus nogmaals: áls je het kunt laten, laat het dan. Het is écht, écht helemaal nergens goed voor.

Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan het dus gewoon laten, ik bedenk geen excuses en ben gewoon gestopt. Ik mis het ook niet maar wil gewoon soms nog een sigaretje roken voor 't genot. En het is niet dat het moet ofzo ik doe het vrijwillig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niemand die je tegenhoudt. Ik probeerde ook niet met je te discussiëren (da's nou net het probleem met verslavingen, argumenten zijn zinloos), ik geef je alleen uit de grond van mijn hart een welgemeend advies. Doe ermee wat je wilt :)
sterredag
7 jaar geleden
Als je het niet mist, waarom wil je het dan nog steeds gewoon doen voor "t genot??
Blijkbaar mist je het dan wel degelijk. Te vergelijken met dol zijn op dropjes, en het niet meer eten (bijvoorbeeld je hebt een hoge bloeddruk en het is niet verstandig in jouw geval)
Ook al ben je niet verslaafd aan drop (zou je denken) je mist het toch en je wilt het toch nemen, ondanks dat het slecht is. Eigenlijk is iets toch willen nemen, omdat je er trek in hebt terwijl je weet dat het niet goed voor je is...... Verslaving :) En er zijn 2 soorten verslavingen. De lichamelijke en de psychische. Niet alles is lichamelijk verslavend. Maar alles Kan psychisch verslavend zijn. Dus zelfs drop!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wil het dus niet perse, ik vraag me af of het me lichamelijk veel ongezonder maakt als ik 1x per maand een aantal sigaretten rook. Er wordt iets veel groters van gemaakt dan dat het is. Ik weet van mezelf dat ik niet verslaafd ben en ben daarom ook zonder problemen gestopt en heb nergens last van.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Natuurlijk is het roken van een paar sigaretten per maand ongezond. Dat mag toch zo langzamerhand wel duidelijk zijn?
Ik gestart met roken op m'n 24e, zelf was ik pas verslaafd na een jaar of 5. Het duurt gewoon even voor je verslaafd bent receptoren in je hersens worden in maanden aangemaakt en uitgebouwd. Ik rookte af en toe met uitgaan en heel geleidelijk werd het meer. Na 1 jaar kun je in mijn optiek gemakkelijk stoppen. Dat zou ik ook adviseren. Ik zou niet af en toe gaan roken. Het lijkt leuk, maar kost veel geld en is eigenlijk hele trage zelfdestructie. Er zijn leukere verslavingen :)
Toegevoegd op 14 mei 2022 10:46: tekst
een jaar geleden