Enorm veel honger, wat te doen?

Ik heb een eetstoornis, AN.
Ik volg netjes mijn eetlijst maar ik heb sinds een paar dagen gigantische honger, de hele dag door.

Hoe kan dit en wat kan ik hier tegen doen? Ik kom netjes aan, dus eetlijst ophogen lijkt me niet nodig.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Erna55
7 jaar geleden
Zoalng je nog een enorm ondergewicht hebt, is er niets op tegen om toe te geven aan je honger en dan iets te eten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Sanne, heb je wel eens gehoord van de term 'hoofdhonger' ? Ik weet het haast wel zeker, want je komt regelmatig op die pagina waar artikelen staan over hoofdhonger. Ook komt daar je eetlijstje vandaan.
tinus1969
7 jaar geleden
Niet zelf klooien, niet naar GV luisteren, maar praten met je arts/diëtist/andere behandelaar. Misschien kun je gericht vragen of je vooral meer eiwitrijk voedsel dan zou moeten eten, werkt het best tegen de honger in mijn ervaring, maar overleg eerst met arts/diëtist/andere behandelaar.

Antwoorden (1)

Eigenlijk is dit heel erg goed nieuws: je volgt een eetlijst, komt aan en.. je lichaam begint weer te werken. Je bent duidelijk op de goede weg. Gefeliciteerd!

Als je jezelf uithongert en je niet toegeeft aan de normale hongergevoelens, verdwijnen die hongergevoelens soms bijna helemaal. Sommige mensen met anorexia of andere een eetstoornis kunnen daarom dagenlang vasten zonder dat ze honger hebben. Vooral wanneer iemand al langere tijd heel weinig eet, zie je dat wel eens gebeuren.

Nu jij een eetlijst volgt en weer wat aan begint te komen, begint je lichaam te herstellen. Je lichaam raakt weer gewend aan normalere hoeveelheden voedsel, bepaalde tekorten worden aangevuld, en alles begint weer een beetje te werken. Je darmen zullen beter gaan werken, je kunt weer beter nadenken, je spieren worden sterker en als je menstruatie was gestopt, komt die op den duur weer terug. En dat je hele spijsvertering weer gaat werken, betekent ook dat je weer honger gaat voelen als je een tijdje niets hebt gegeten, of misschien zelfs wel op momenten dat je net hebt gegeten.

Overleg eens met je behandelaar(s) wat je hier het beste mee kunt doen. Misschien is het verhogen van je inname juist wél een goed idee, zeker als je nog niet op een gezonde inname zit of je nog lang niet op gewicht bent. Dat weet ik niet, maar het zou kunnen. En misschien kun je wel schuiven met eetmomenten of andere keuzes maken zodat je producten eet die lang verzadigen (voorbeelden kunnen zijn dingen met veel vezels, eiwit of vetten) of juist het minderen van dingen waar je eerder opnieuw honger van krijgt en die vervangen voor iets anders. Dit kan per persoon verschillen, maar algemeen krijg je vaak van snelle suikers eerder opnieuw honger: een handje noten bijvoorbeeld vult veel langer dan een handje rozijnen met dezelfde calorische waarde.

Nu ga ik jou natuurlijk geen concrete voedingsadviezen geven; daar heb je - naar ik aanneem - een diëtiste voor. Maar praat er eens over, er zijn wel mogelijkheden. Het zou natuurlijk ook kunnen dat het vooral is dat je moet wennen aan dit gevoel, en dat het puur komt omdat je dit zo lang niet hebt gevoeld. Ook dát is een goed onderwerp voor een gesprek met een behandelaar.

Ik wens je heel veel succes met je verdere herstel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+PLus, want alleen toegeven aan het hongergevoel en het oplossen door meer te eten is geen blijvende oplossing bij 'hoofdhonger'.
Het lukt Sanne beslist.