Manipuleren?!

Hoe is het mogelijk dat je iemand zo erg kan manipuleren dat diegene bijv. daadwerkelijk alles doet wat je vraagt? Met andere woorden hoe gaat dat in zijn werk? Wat houd manipuleren in en waarom werkt het? als jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk zeker door hypnose, dan wel marteling.

Het beste antwoord

Manipulatie is gebasseerd op angst.

De manipulator speelt in op de angst van de gene die hij wil manupuleren.

Dat kan een angst voor gebrek aan, eenzaamheid of bijvoorbeeld de dood zijn.

De kerk speelt bijvoorbeeld in op de angst voor de dood.
Reclame op de angst aan gebrek
Een loverboy op de angst voor eenzaamheid

Het werkt doordat je de ander laat geloven dat hij:

In de hemel komt als hij/zij zich gedraagt zoals de manipulator wil

Gezond en populair zal zijn als hij/zij koopt wat de reclame biedt

Geliefd en begrepen zal zijn als hij/zij doet wat de loverboy wil.

De manipulator biedt je een bron tot wijsheid en macht waarvan hij je laat geloven dat hij die bezit.

Dat geloof je uiteraard alleen als je niet zelf bent overtuigd van je eigen wijsheid, kennis en kracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Manipulatie is eigenlijk iemand de weg wijzen op vreemd gebied. Met handsignalen wijzen we nog steeds mensen de weg als ze er om vragen.
Als we de juiste weg wijzen is dat positieve manipulatie, en juist.. Dat wat jij bedoeld is waarschijnlijk gestoeld op negatieve manipulatie.

Op het moment dat we het gevoel hebben dat we overwicht hebben over de situatie (iemand die de voor jouw bekende weg vraagt), dan hebben we een keuze. De juiste kant op wijzen en de controle verliezen? Misschien wil je wel een streek uit halen door hem verkeerd te sturen. Dan rijdt hij verkeerd en ben je uiteindelijk ook de controle kwijt.
Je kunt hem ook een rondje laten rijden zodat hij weer bij jou uit komt. Als je dan iemand kunt overtuigen dat HIJ het fout deed, dan kun je iemand blijvend manipuleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iemand manipuleert op de manier die jij bedoelt, hou je deze een niet-kloppende realiteit voor.
Hierdoor zal de persoon op deze niet bestaande situatie reageren alsof deze werkelijkheid was (wat het in zijn ogen ook zou zijn).
Dit betekent simpelweg dat je dingen verdraait om het gedrag van een ander te kunnen sturen.

Iemand manipuleren kan op veel verschillende niveaus en het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.
Je manipuleert iemand bijvoorbeeld al als je zegt dat je te ziek bent om de hond uit te laten en het een ander daarom laat doen, terwijl je in werkelijkheid niks mankeert en gewoon te lui bent om het te doen.

De kunst van het manipuleren is om het onopgemerkt te doen, anders werkt het niet.

"Hoe te manipuleren" in de literatuur:

Baltasar Gracián - Handorakel en de kunst van de voorzichtigheid
Niccolò (di Bernardo dei) Machiavelli - De prins
Robert Greene - De 48 wetten van de macht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Manipulatie vindt dagelijks op grote schaal plaats. Heel de reclame is er zelfs op gebaseerd en maakt daar dan ook flink 'gebruik' van. Een soort psychologische dwang is het echter.

Het is, gebruik makend van het onderbewustzijn van de mens, van zijn angst om 'nee' te zeggen, van zijn angsten enz, dé methode om mensen zover te krijgen dat zijn handelen in overeenstemming met de wens van degene die hem manipuleert.

In de reclame zal dat doorgaans zijn om iemand tot de koop van een bepaald artikel te 'dwingen' is..aan te zetten.

Echter ook sommige mensen zijn heel bedreven in manipulatie en een aantal van hen maakt van die vaardigheid helaas misbruik.

Wat je ertegen kunt doen is voortdurend alert te zijn, heel goed op te letten wat men tegen je zegt en je continu afvragen: Waarom zegt hij dat? Wat wil hij ermee bereiken? Èn: Wat verwacht hij van mij?

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het start vaak met indoctrinatie waarna manipulatie slechts kinderspel is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Manipuleren is iemand iets voorhouden totdat die persoon het zelf geloofd .
Vroeger bij ons op het werk had ik een colega : als ik maar lang genoeg zei : man wat zie je er ziek uit .
En op het laatst begon hij zich erg ziek te voelen en ging dan ziek naar huis .