Waarom zijn fruit en groenten gezond?

Ze zeggen altijd dat je veel groenten en fruit moet eten en alles met moet maten eten. Maar wat is dan zo slecht aan gesuikerde dingen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
7 jaar geleden
Ook suiker moet je met mate eten.
En die mate is bij suiker al snel bereikt. :)
Erna55
7 jaar geleden
Verdiep je eens in vitamines, mineralen en caloriën.
Bijv : https://www.thuisarts.nl/gezonde-levensstijl/ik-wil-gezond-eten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ok bedankt
Cryofiel
7 jaar geleden
Suiker heb je hard nodig, maar in de natuur is het vrij schaars, en daarom hebben wij een enorme hang naar zoetigheid ontwikkeld om toch maar aan voldoende suiker te komen. Tegenwoordig is suiker niet schaars meer. Onze hang naar zoetigheid is echter gebleven als restant van onze evolutie. Daardoor eten we nu meer, veel meer suiker dan goed voor ons is.

Antwoorden (1)

Fruit is gezond omdat er heel veel vitaminen in zitten. Vitaminen zorgen ervoor dat je lichaam goed functioneert.
In fruit (en groente) zit vooral veel vitamine C en foliumzuur.
Vitamine C is belangrijk voor een goede weerstand. Foliumzuur voorkomt bloedarmoede en is belangrijk bij de groei.
Ook zit in groenten en fruit veel voedingsvezel. Dat is belangrijk om goed naar de wc te kunnen.
In elk soort fruit zitten weer meer stoffen van het één en minder van het ander. Daarom is het goed te variëren met fruit. De ene keer neem je een appel en dan weer een banaan of een kiwi. Dat is niet alleen erg lekker, maar zo krijg je van al het goede steeds iets binnen!

Suiker heeft geen voedingswaarde heeft en doet niets nuttigs voor je lichaam.
Daarbij kan het verschillende negatieve effecten op je lichaam hebben als je te veel suikers binnenkrijgt:
- Het verstoort je hormoonhuishouding. Als je suiker eet maakt je lichaam het hormoon insuline aan. Dit zorgt ervoor dat glucose(suiker) uit je bloed opgenomen wordt in je cellen. Als er teveel suiker in het bloed komt, kan je hormoonhuishouding in de war raken en kunnen je cellen immuun worden voor grote hoeveelheden insuline die het lichaam aanmaakt. Het kan dan zijn dat er teveel suiker in je bloed blijft zitten, dit is erg ongezond. Daarnaast bevordert insuline de vetopslag, dus wanneer er constant insuline afgegeven wordt omdat je suikers eet, zal je lichaam de energie op gaan slaan als lichaamsvet in plaats van het te verbranden. Overgewicht en diabetes type 2 kunnen daarom een gevolg zijn van teveel suikers eten.
- Het beïnvloedt je bloedsuikerspiegel en daarmee ook je emoties. Suiker zorgt voor snelle pieken in je bloedsuikerspiegel wat ervoor zorgt dat je snel energie krijgt en je daarna juist erg moe voelt. Dit kan je prikkelbaar en chagrijnig maken en blij als je weer suiker eet.
- Het is slecht voor je tanden. Het kan gaatjes veroorzaken.
- Het kan verslavend werken. Als je suiker eet komt er dopamine vrij in de hersenen, dit zorgt voor een fijn en gelukkig gevoel. Als dit gevoel minder wordt, krijg je een dip en wil je weer suiker eten.
SimonV
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Prima uitleg weer! Plus.
Cryofiel
7 jaar geleden
+
Cryofiel
7 jaar geleden
Met de kanttekening dat suiker hard nodig is om te kunnen functioneren. Het grote probleem is dat we tegenwoordig te veel suiker binnenkrijgen. Dat komt door de combinatie van de rijkelijke beschikbaarheid van suiker enerzijds, en de grote trek in suiker die we hebben meegekregen vanuit onze evolutie. Suiker is dus nuttig en noodzakelijk. Teveel suiker is schadelijk. Dat geldt trouwens ook voor mineralen (zoals zink en magnesium), en zelfs voor vitaminen. Suiker is dus beslist geen uitzondering, hooguit misschien het feit dat wij suiker zo verschrikkelijk lekker vinden dat we er veel makkelijker teveel van binnenkrijgen dan van magnesium of vitamine.