kan het wezen dat mijn medicatie (Thyrax) niet goed meer aanslaat?

Sinds een halfjaar is mijn Thyrax vervangen door een nieuwe variant. Enkel voel ik me vreselijk depressief nadien. Heb het idee dat niks me meer deert...Ook de afvlakking van mijn gevoel... De arts wil het nog even aankijken..? Ondanks dat mijn waardes niet stabiel waren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Er is maar één ding wat er toe doet: Je bloedwaardes. wat zijn je waardes voor TSH en vrij T4?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bloedwaardes zeggen wel iets,
vooral als ze te vergelijken zijn met de waardes op de vorige variant. In het algemeen is er best wat discussie over normaal waardes. Na 6 maanden "het nog even aankijken" vind ik te makkelijk. Waar ligt dan de grens, na 1 of na 5 jaar?
Ivana
7 jaar geleden
Kan heel goed zijn dat de variant minder goed werkt of bijverschijnselen heeft. Er wordt vaak gewisseld met medicijnen omdat de verzekering dat voorschrijft. Vraag de oude terug en kijk wat dat oplevert. Als de apotheek weigert de oude Thyrax te leveren, vraag dan je huisarts zich voor je in te spannen.

Het beste antwoord

Dat kan goed. Hoewel het niet is dat de medicatie 'niet aanslaat', maar het andere middel werkt gewoon nét iets anders. Bij schildkliermedicatie komt het zo vreselijk nauw dat een enkele microgram al veel uitmaakt.

Het is niet voor niets dat de leveringsproblemen met Thyrax zoveel problemen opleveren voor schildklierpatiënten: de andere middelen zijn niet exact hetzelfde en mensen moeten dus opnieuw worden ingesteld.

Ik neem aan dat je enige tijd na de overstap naar het andere middel je TSH en T4 hebt moeten laten bepalen, maar weet niet of dat nu ook nog met enige regelmaat gebeurt. Je geeft wel aan dat de waardes niet goed zijn. Ga gewoon terug naar je huisarts en overleg opnieuw. Geef aan wat er aan de hand is en vertel wat je graag wilt.

Als je huisarts je kan uitleggen waaróm afwachten beter is ga jij gerustgesteld naar huis, en als de huisarts besluit toch niet af te wachten maar besluit om toch de medicatie aan te passen, ga jij naar huis met het gevoel dat er nu iets aan je klachten gedaan gaat worden. Win-win, lijkt mij.