Wat zijn diabetische voeten?

Ik snap het niet? Voeten zijn toch gewoon voeten? Wat is er zo anders aan voeten van diabetici?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Voetafwijkingen komen bij patiënten met diabetes helaas buitengewoon vaak voor. Vooral patiënten die langer dan zes tot zeven jaar diabetes hebben, ontwikkelenvaak (40-50%) voetafwijkingen. Dergelijke voetafwijkingen kunnen op den duur tot ernstige complicaties leiden. Zo ontstaan
er op den duur verwondingen. Deze zien er aanvankelijk misschien onschuldig uit maar kunnen leiden tot infecties. Bacteriën die normaal gesproken op de huid leven en in principe onschuldig zijn kunnen zich bij diabetespatiënten sneller dan normaal uitbreiden vanwege de beperkte bloedvoorziening en zodoende kunnen ze een infectie veroorzaken. Een van de gevolgen van een infectie is dat de bloedsuikerspiegel ontregeld raakt.Als voetinfecties verwaarloosd worden en/of onvoldoende behandeld worden kan dit op langere termijn zelfs tot amputatie leiden!

http://www.helendemeesters.nl/diabetische_voet.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij diabetici gebeurt het vaak dat ze het gevoel in de voeten kwijtraken. Dat moet dus regelmatig gecontroleerd worden. Want als je geen gevoel meer in je voeten hebt, kun je wonden krijgen zonder dat je het doorhebt, die dan weer kunnen gaan infecteren. En omdat je zelf niet zo gemakkelijk onder je voeten kunt kijken, wordt dat bij diabetici vaak gecontroleerd, en gaan ze ook vaak naar een pedicure om de voeten goed te laten verzorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Pedicure word bij diabetes vergoed door de verzekering :)
Iemand die diabeet is heeft over het algemeen een slechtere doorbloeding in de kleine vaten, dus zoals handen en voeten. Verder zijn de gevoelszenuwen ook verstoord zodat ze minder snel pijn voelen. Het gevaar is dus dat ze een wondje krijgen en deze niet op tijd opmerken waardoor ontstekingen of zelfs afstervingen kunnen ontstaan, deze mensen hebben dan letterlijk zwarte tenen welke geamputeerd moeten worden.

Een pedicure met een aantekening voor diabetische voet wil zeggen dat hij/zij daar extra opleiding voor heeft gehad.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kijk maar eens bij de bronnen, maar even een waarschuwing, het zijn "enge" foto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slecht doorbloeding, nauwelijks genezing van wondjes en necrose (zwart worden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diabetes zorgt voor aantasting van de bloedvaten. Die raken beschadigd en de hele kleine bloedvaten (de haarvaatjes) kunnen zelfs dichtslibben. De bloedsomloop is daardoor niet meer goed.

Bij het ontstaan van een diabetische voet gebeurt er nog wat anders. De zenuwen raken beschadigd omdat de bloedglucose te vaak te hoog is geweest. Dit leidt tot minder gevoel in de voeten. Pijnprikkels worden niet meer gevoeld en wondjes dus niet meer opgemerkt. Een simpel wondje kan ongemerkt uitgroeien tot een ontsteking en een zweer (ulcus).

Door minder gevoel in de voeten kunnen mensen ook in een andere houding gaan lopen. Dat kan op den duur leiden tot vormafwijkingen van voeten, drukplekken en ontstekingen, die vaak ongemerkt onder een eeltplek kunnen ontstaan.