Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wanneer krijg je een diagnose clusterhoofdpijn?

ik vraag me af wanneer je de diagnose krijgt aangezien de oorzaak onbekend is en mij lijkt het dat er dan ook geen testen voor zijn.
hoe zit dit in elkaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
983
Amadea
12 jaar geleden
De verschijnselen zijn bekend, dus kun je de diagnose krijgen als je alle verschijnselen vertoont...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Misschien vind je hier goede informatie:
http://www.hoofdpijn.nl/Clusterhoofdpijn/Symptomen_en_diagnose

Toegevoegd na 30 seconden:
Clusterhoofdpijn wordt gekenmerkt door aanvallen van hevige bonzende of stekende eenzijdige hoofdpijn, rondom het oog of aan de zijkant van het hoofd. Onbehandeld duurt een aanval maximaal drie uur. In tegenstelling tot migraine gaan de aanvallen bijna nooit gepaard met misselijkheid of braken. De aanvallen treden op in groepen (clusters) van een paar weken tot soms wel een paar maanden.

Per dag kunnen wel acht hoofdpijnaanvallen voorkomen, maar daarna kunnen ze soms maanden tot jaren wegblijven. Andere klachten die op kunnen treden bij een aanval zijn: een rood of tranend oog, een verstopte neus, een loopneus, zweten in het gezicht en voorhoofd, een vernauwde pupil en een hangend of opgezet ooglid. Tijdens een aanval bestaat vaak de drang om te bewegen.

De huisarts stelt de diagnose clusterhoofdpijn op basis van het wel of niet optreden van bovenstaande klachten en eventueel een hoofdpijndagboek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op basis van de klachten en evt. uitsluiten van andere ziekten wordt zo'n diagnose gesteld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het zelf ook geregeld dwz 1x per jaar en mij is verteld dat het hoofdpijnaanvallen zijn ( soms migraine, soms alleen erg heftig) die in clusters komen, een cluster is een bepaalde tijd. In de tussentijd heb ik zelden of nooit hoofdpijn maar als het dan wel weer es komt dan heb ik aanvallen die zomaar opkomen, 's middags en vaak 's nachts, soms 1x per dag, soms 8x en alles wat er tussenin zit.
Dat alles duurt 2 tot 3 maanden en dan ben ik er weer van af.
Dus eigenlijk komt de naam gewoon van het steeds terugkeren van pijnaanvallen in een bepaalde tijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding