Hoe stelt een dokter vast of je een hersenschudding hebt?

Stel je hebt een flinke smak gemaakt hoe constateert een dokter of je een hersenschudding hebt?
Kan dat niet daarna als de patient aangeeft dat hij last heeft met lezen tv kijken en als zijn of haar bezoek te lang blijft en teveel praat?

Mijn moeder heeft een ongeluk gehad en ze zeiden dat je een hersenschudding hebt als je even bewusteloos bent geweest.Ze heeft wel een enorme hoofdwond er is wel een scan gemaakt daar waren geen afwijkingen te zien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Hoi,
Dokters & medici gaan af op de uiterlijke symptonen en op een aantal simpele eigenschappen.
Vooreerst moet er steeds een oorzaak zijn om een hersenschudding te krijgen, het is niet iets dat zomaar kan opkomen. Mogelijkse oorzaken zijn: een klap op het hoofd, verkeersongeval, vallen, ...

We kunnen spreken over twee soorten hersenschuddingen: de 'simpele' en de 'complexe'. Bij een simpele hersenschudding gaan de symptomen vanzelf weg en is het slachtoffer na 7 a 10 dagen zeker hersteld. Bij een compelexe hersenschudding spreken we over zware symptomen die niet (of nooit) meer weggaan en zijn de hersenen beschadigd (moeilijke gedachtengang of motorische symptomen.) Zowel bij simpele als complexe hersenschuddingen zijn er symptomen die onmiddellijk merkbaar zijn & symptomen die pas na een paar uur duidelijk worden.

Symptomen, waar de dokter op zal letten, zijn : hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, problemen met het zicht. De dokter zal je hier vragen over stellen en zal bij het stellen van deze vragen letten op : de snelheid van antwoorden, de structuur van je zin, je motoriek (grijp je onbewust naar je hoofd, blijf je krabben, draaien je ogen weg, stotteren, .. ), je concentratie, veranderingen in emotie, persoonlijkheidswijzigingen (plotse, van minuut op minuut een totaal andere ingesteldheid, of als je dokter je kent kan hij nog meerdere zaken opmerken.)

Verder zal de dokter ook kijken naar je historiek, heb je in het verleden reeds een hersenschudding gehad? zijn er risicofactoren?.
De dokter zal je hoofd ook aan een onderzoek onderwerpen, zijn er uiterlijke wondes, pijnlijke plekken, bloed, ... Er kan eventueel ook een hersenscan worden uitgevoerd, waar sommige verwondingen op kunnen worden vastgesteld.

Eventueel zal de dokter een bepaalde schaal hanteren. Dit noemt de 'glasgow coma scale', die ontworpen is om snel neurologische (hersenen) problemen vast te stellen.
Aan de hand van de score die je haalt kan de dokter naar verschillende diagnoses op zoek gaan.

Bewusteloos zijn of niet heeft niet onmiddellijk iets te maken met hersenschudding of niet, omdat bewusteloosheid bij verschillende aandoeningen voorkomt.

Ik zit aan het maximum tekens, zet vragen die je nog hebt bij de reacties en ik zal zeker antwoorden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze stellen de diagnose vast door na te gaan wat er precies is gebeurt en wat de klachten zijn. Hoofdpijn, misselijk en of je even weg bent geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een veel voorkomend symptoom is misselijkheid en zelfs braken na het stoten van het hoofd.
Sowieso als je vanwege een klap of val buiten westen bent geweest, zal de dokter altijd adviseren het te behandelen als zijnde een hersenschudding. Waarschijnlijk is er ook het advies gegeven om om de 2 uur jouw moeder wakker te maken?

Je kan er niet direct van uitgaan dat het een hersenschudding is, maar er wel er rekening mee houden en er naar handelen alsof het wel zo is.

Goed het slachtoffer blijven observeren, treedt er geen verwardheid of duizeligheid op e.d.
De hersenen moeten herstellen en ze dus niet belasten met lezen, tv kijken oid. Voorkomen is beter dan genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, maar denk dat ze dat vannacht echt wel gaan doen als ze moet blijven of aan de hand van eventuele apparatuur de boel in de gaten houden.
Sterkte en beterschap voor jouw moeder. En denk maar zo, in betere handen kan ze nu niet zijn.
Soms staan je ogen beetje raar, ze kijken gewoon naar de klachten, bv. Dat je slecht tegen licht kan enzo