Hoe kan het dat ik bij de minste of geringste inspanning meteen een week lang haast invalide ben van de pijn in mijn onderrug?

Ik ben al bij de dokter geweest die -na mij alle pijnlijke kanten op gebogen heeft- volgens zeggen "niks scheefs" zag en voelde zitten.

Onderwijl kan ik zolangzamerhand haast niets meer doen zonder daar meteen een flinke week lang de rekening van gepresenteert te krijgen door een knallende rugpijn waarbij ik echt haast niet meer op of neer kan :-/

Wie herkent dit en weet wat dit kan zijn, en nog meer wat ik hier zelf aan kan doen?

Toegevoegd na 3 minuten:
PS. Ik weet dat deze vraag al eens eerder in deze trant is gesteld, maar die weigerde zelf om naar de dokter te gaan, en ik ben daar al geweest. Ik ben nu vooral op zoek naar ervaringsantwoorden en oplossingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik zie dat iedereen begint met het geven van tips voor één bepaald soort pijn in één bepaalde situatie, zonder dat ze weten wat voor soort pijn jij hebt en in welke situatie jij zit. Dat is erg gevaarlijk. Als jij iets doet dat een ánder helpt, zou het wel heel toevallig zijn als jij er ook baat bij hebt. Je kunt je rug zelfs flink verder de vernieling in helpen door de verkeerde remedie te doen. Misschien kun je hier aangeven welke sóórt pijn je hebt. Weet je bijvoorbeeld of het in de spieren zit, in de botten, in de zenuwen, of elders? Treedt de pijn meteen op, binnen seconden na het begin van de inspanning, of heb je eerst nergens last van en begint het pas na een half uur, of pas na meer dan twaalf uur? Straalt de pijn uit? Heb je alleen pijn als je beweegt, of ook als je volkomen ontspannen in rust bent? Maakt kou het erger of beter? Maakt warmte het erger of beter? Alléén met die informatie hebben wij enige kans jou van tips te voorzien. Maar dan nog: een specialist kan je veel beter helpen dan alle GV-ers bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om even te beginnen met het laatste: Dokter vond dat dus aan de hand van zijn onderzoek niet nodig, vandaar dat ik hier ook om ervaringen vroeg, want kan ook best zijn dat ie wel gelijk heeft, maar kan me niet voorstellen dat ik de enige hierin ben. Ja, de pijn begint al zeurderig te worden wanneer ik mij bij het minste of geringste inspan. Bijv. tuinwerken, ramen wassen (op en af de keukentrap), etc. Dan voorzie ik alweer problemen, maar zal dan toch moeten afmaken waar ik mee bezig ben. Daarna houdt ik mijzelf best wel even weer in acht, maar vaak is het dan al te laat en komt "de kater later". Zelfs een half uurtje werk kan voor mij al een hele week pijn en ellende (omdat ik dan niks meer kan) betekenen. Ik wordt daar zolangzamerhand best wel beu en knorrig van, dus elke tip -in welke vorm dan ook- is voor mij welkom. Wat dus niet wil zeggen dat ik ook meteen als een idioot alles zelf uitprobeer hoor ;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Oké, da's al helderder. Kun je ook aangeven wáár de pijn zit? Spieren, botten, zenuwen, elders? Kramp-achtig, stekend, zeurend? Heel duidelijk op bepaalde plekken, of diffuus over een groter gebied?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral in het begin onderin mijn rug die uitstraalt naar èèn van beide benen (ja, ook tegen dokter gezegd, maar soms klijkt het net alsof ze je behandelen als een munchhausen by proxy omdat je toevallig iets over een hernia op internet hebt gelezen :-/ ) Maar goed, voor de rest wordt het natuurlijk alleen maar erger en gaat het zich naar alle kanten uitstralen door de houding die je jezelf gaat aanmeten door de pijn. Als ik voor mijzelf spreek (en ik ben natuurlijk geen specialist) dan blijf ik erbij dat er ergens iets in mijn wervels niet goed zit naar mijn gevoel. De eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik ook altijd erg zwaar werk heb gedaan, dus soms voelt het ook wel als "gewoon" versleten...

Het beste antwoord

Dank voor je twee toevoegingen in de reacties onder je vraag. Nu voel ik mij in staat een antwoord te geven dat ik zonder gewetensbezwaren kan intypen.

Je klachten klinken als iets waar een arts wel degelijk iets mee zou moeten kunnen. Het onderzoekje dat je beschrijft is veel te beperkt om echt iets te kunnen zien.

Jouw klachten doen mij (GEEN EXPERT!) denken aan een beknelde zenuw. Dat kán komen door een scheve wervel of zo. Maar hoewel sommige scheve wervels via een uitwendig voel-en-trek-onderzoekje te vinden zijn, geldt dat niet voor álle scheve wervels.

Daarnaast kun je - ik ben de officiële naam kwijt - last hebben van "uitpuilend" kraakbeen of een "uitpuilende" tussenwervelschijf. Vaak is dat het gevolg van langdurige zware belasting op een gebogen rug. Zoiets is niet goed te vinden via een uitwendig onderzoek.

Nogmaals, wellicht ten overvloede: dit zijn zomaar wat (weliswaar beredeneerde, maar toch) gokjes van een goedwillende leek.

Ik raad je aan je naar een specialist te laten doorverwijzen. Die zou een scan kunnen maken - of dat röntgen, MRI of ultrageluid is, mag die specialist bepalen.

Mocht je huisarts dat niet willen, dan raad ik je aan gebruik te maken van je recht op een second opinion. Dat hoeft niet heimelijk, je kunt dit gewoon open met je huisarts bespreken.

Hoe het ook zij, als jouw klachten uit de richting komen die ik (nogmaals: leek) vermoed, heb je a) kans dat er iets kan worden gedaan, en moet je b) beslist niet zelf gaan dokteren.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Sterkte!
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
""Daarnaast kun je - ik ben de officiële naam kwijt - last hebben van "uitpuilend" kraakbeen of een "uitpuilende" tussenwervelschijf. Vaak is dat het gevolg van langdurige zware belasting op een gebogen rug. Zoiets is niet goed te vinden via een uitwendig onderzoek." Hernia?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alvast een + voor je antwoord cryofiel. Ben altijd een actief mens geweest en nooit vies van enigerlei lichamelijke arbeid. Het feit dat ik dat niet meer kan maakt mij chagrijniger dan ik ooit geweest ben *grom*. Thanks voor je moeite alvast! (Thumbs up)

Andere antwoorden (8)

een ex van me die was balletdanser

en die ging naar een arts toe met ook klachten over spierpijn

en zij kreeg een tip die bij haar werkte

namelijk : veel rauwkost eten : die neutralisren het zuur ( die de pijn veroorzaakt ) in je spieren ( je plast het uit )

ook heb je pilletjes maar die schrijven niet iedere arts voor... maar die werken ook tegen spierpijnen en krampen

bij mij hielp ooit het volgende : ik kreeg via via een knoop punten massage aangeboden : door iemand die darvoor gestudeerd had : en bij mij hielp dat heel goed

( tegen mn chronische rugpijn : die was opeens totaal weg )

Toegevoegd na 59 seconden:
ps ps een knoop punten massage uit india
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ps ps oja wat ik ook wel eens doe is een yoga oefening die ook goed helpt tegen rugpijn um ja ik weet de naam even niet : maar je gaat op je rug liggen eerst en dan doe je je benen omhoog ( gestrekt ) en dan probeer je je benen zover mogelijk naar achter ( naar je hoofd te doen ) en als je daar dan bent moet je even alles zo houden ....zover mogelijk dus op die manier strek je al je spieren van je rug totaal die truuk werkt bij mij altijd tegen rugpiijn
Cryofiel
13 jaar geleden
Je geeft tips voor één bepaald soort rugpijn, namelijk een soort spierpijn. Ook al is het spierpijn, dan nog zijn daar vele oorzaken van, elk met een geheel eigen serie remedies. De verkeerde remedie toepassen kan de zaken verergeren. Daarnaast heb je nog gewrichtspijn, botpijn, zenuwpijn, en nog een hele verzameling andere pijnen. Ook hier geldt dat als jij dingen gaat doen die goed helpen tegen pijn A terwijl jij juist pijn B hebt, je de zaken alleen maar erger maakt. Kortom, een slecht advies.
Het lijkt haast een vorm van kramp...Spit dus... probeer eens een magnesium supplement, (een tekort hieraan is vaak de oorzaak van kramp). Kramp is een rottig iets... je spieren schieten er bij de geringste inspanning weer in... en blijven heel lang overprikkeld. En verder ibuprofen, of naproxen of een andere nsaid pijnstiller. Deze hebben naast een pijnstillende werking ook een ontstekingsremmende en iets ontspannende werking.

En heel rustig met de rug... maar blijf wel in beweging...
Als je bang bent om te bewegen, wordt je stijf, en dan krijg je alleen maar sneller pijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt als spit. Ik neem aan dat je van je huisarts ook al iets dergelijks te horen hebt gekregen. Misschien heb je wat an de onderstaande links.

Toegevoegd na 1 uur:
Laat het duidelijk zijn dat ik geen arts ben. Als je vind dat je eigen arts niet genoeg aan je pijn doet, wees dan niet bang hem/haar daar op te wijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen advies, maar een waarneming: mij partner en ik lijden al jaren aan dit probleem. Op een gegeven moment was lopen op mijn werk haast onmogelijk. Wij slikken nu al jarenlang elke morgen tijdens het ontbijt een pilletje Meloxicam 15. Het leven is daardoor een stuk beter geworden.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.dokterdokter.nl/medisch/medicijn/view/id/21434/meloxicam-15-mg-tablet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga gelijk morgen aan de huisarts vragen of dit medicijn ook iets voor mij is.
Ik heb dit precies hetzelfde gehad. 30 keer naar de huisarts, naar het ziekenhuis etc. etc.

Toen zei iemand dat ik eens een afspraak moest maken met dokter Bakker in Oisterwijk.

Chiropractor

Je verzekering vergoed het, of tenminste het grootste deel.

Ik ben er vrijwel van verlost, van de pijn.

Je hebt chiropractors en chiropractors, maar Bakker uit Oisterwijk is fantastisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede reactie van Cryofiel...
Alleen: Een GOEDE arts vind een deel van de oorzaken zoals door Cryofiel genoemd. Sterker nog, de arts heeft daar door het buigen al naar gekeken.
Wat mij vooral vreemd voorkomt is dat je een week lang pijn hebt na inspanning en dan niet meer. Bij verschoven wervels etc. zou het lichaam mi. anders reageren.
Vooral de tijd dat je pijn hebt en de oorzaken komen dan anders....een verkeerde beweging, ook zonder inspanning, zou dan al gauw pijn veroorzaken.

Nader onderzoek kan misschien ook nog met een ct scan...om afwijkingen die niet te voelen zijn aan het licht te brengen.

Ik denk ook aan de mogelijkheid dat er wat spiertjes rond je rug of de aanhechtingspunten daarvan de inspanning niet meer aankunnen. En dan zou pees ontsteking of spierverrekking een oorzaak kunnen zijn.

Ook plaatselijk verslapte spieren (zou je specifiek op kunnen trainen mbv een goede fysio therapeut) kunnen bij een inspanning veel pijn veroorzaken.

Echter, ga je hierop trainen, dan zal in het begin wel je pijn verergeren.

Zonder medische begeleiding en nadere diagnose moet je dan ook NIET aan dit soort oefeningen beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt, +1.
Mijn ex heeft precies hetzelfde,dwz...1 verkeerde beweging en hij is ook 1 week uit de roulatie.Hij heeft de onderste wervels versleten,en slikt al jaren 4x 30mg. morfine en 2x 50 mg. diclofinax per dag.Doet hij dit niet,kan hij helemaal niks.Maarja,niet elke arts schrijft snel morfine uit.Mijn ex liep ookal jaren met klachten...3x geopereerd aan zijn rug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat ook.
Ik heb lumbugo, oftewel holle rug.
Ik slik diclofenac.