Flauwvallen bij menstuatie?

Ik ben al 2x flauwgevallen tijdens mijn menstruatie. Nu is mijn vraag of dit normaal is en of ik er iets tegen kan doen, want ik wil niet elke maand flauwvallen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
25.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zijn het de eerste keren dat je menstrueert?
Ritsuka
7 jaar geleden
Ga naar je huisarts om te testen op bloedarmoede
Erna55
7 jaar geleden
Hoe oud ben je en hoe lang menstrueer je al ?

Antwoorden (1)

Tja, wat heet normaal. Je bent niet de enige, dat is zeker. Meestal is het niet meer dan een vasovagale reactie; overstimulatie van de vagus zenuw. Dat is de zenuw die vanuit je hersenen via je borstkas naar je buik loopt, en soms kan die geprikkeld worden door onder meer dingen die in de buik gebeuren. Darmkrampen bijvoorbeeld, maar ook menstruatiekrampen.

Verder kan het een reactie zijn op pijn, en vaak is het ook een combinatie van dingen. Als je in de groei bent, hebben sommige meiden én jongens toch al snel last van flauwvallen, vooral als ze plots opstaan vanuit liggende of zittende positie omdat dan je bloeddruk even daalt. Als bij jou normaal gesproken je bloeddruk bij het opstaan al vrij veel daalt maar net niet genoeg om echt flauw te vallen, kan het zijn dat het tijdens je menstruatie net wél zoveel is dat je flauwvalt. En het kan komen door een combinatie van pijn, vermoeidheid, slaaptekort, te weinig eten (bijvoorbeeld als je misselijk bent door je menstruatie?) en stress. Meestal is het een tijdelijk probleem, waar je dus in feite overheen groeit. Maar het kan natuurlijk ook dat er iets anders aan de hand is.

Wat je kunt doen, is er in elk geval voor zorgen dat je voldoende drinkt en dan met name tijdens je menstruatie. Probeer goed uitgerust te zijn voor je menstruatieweek en slaap eventueel wat meer zolang je ongesteld bent. Als je vooral duizelig wordt wanneer je opstaat, maak er dan een gewoonte van om wat langzamer op te staan en bijvoorbeeld even stil te blijven staan zodra je eenmaal rechtstaat, terwijl je je ergens aan vasthoudt. Ga pas lopen als het je niet meer zwart voor ogen is. Eet ook zeker voldoende, eventueel zou je (zoute) dropjes kunnen eten om je bloeddruk wat omhoog te krijgen. Als je veel last hebt van pijnklachten, gebruik dan gerust een pijnstiller. Probeer bij voorkeur eerst paracetamol, als dit niet afdoende werkt is ibuprofen of naproxen vaak veel effectiever.

Als het toch blijft gebeuren, dan lijkt het me goed om je huisarts eens om advies te vragen. Die kan andere oorzaken uitsluiten en je verder adviseren. Als andere maatregelen niet werken, zou het - al dan niet tijdelijk - gebruik van de anticonceptiepil je klacht naar alle waarschijnlijkheid kunnen verhelpen.