Doet het minder pijn als je je enkel breekt dan dat je hem kneust?

Ik heb laatst mijn enkel gekeust, ik sprong van de trap af en en verzwikte mijn enkel. Dit deed zo gigantisch veel pijn. Ik vroeg me af of het nog meer pijn gedaan zou hebben als ik hem gebroken had want ik had ergens gelezen dat er bijna geen gevoel in bot zit.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Amadea
7 jaar geleden
Maar er zitten zenuwen en spieren om dat bot heen dus je voelt dat wel degelijk! Een breuk is al met al (daar bedoel ik mee inclusief het zetten en het genezingsproces) toch pijnlijker dan een kneuzing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
klopt maar die heb je toch ook al gekneusd als je enkel gekneusd is? Dus dan zou het toch niet veel meer pijn doen als je hem breekt?
Amadea
7 jaar geleden
Nou heb ik een driedubbele breuk gehad, niet alleen de enkel maar ook het scheenbeen en het kuitbeen. Dus ik kan het niet goed vergelijken met de andere enkel die gekneusd is geweest. Maar de laatste was na een maand of anderhalf weer in originele staat, terwijl ik van de eerste nog altijd (zo'n 25 jaar geleden gebeurd) geregeld last heb.

Antwoorden (2)

Nee, een breuk doet niet minder pijn dan een kneuzing.
Een breuk doet vaak veel heel veel pijn.
In het bot zelf zitten geen zenuwen, maar wel in het botvlies.

Toegevoegd na 1 minuut:
Periost (botvlies): het bot is omgeven door een stevig botvlies (m.u.v. de gewrichtsvlakken) . Vanuit het botvlies (periost) lopen bloedvaten het bot in die voor de bloedvoorziening zorgen. In de diepere lagen liggen de botvormende cellen (osteocyt). Deze vergroten de dikte van het bot en spelen een belangrijke rol bij de aanmaak van nieuw bot wanneer er een fractuur (botbreuk) ontstaan is. Spieren hechten zich aan het botvlies (periost), ook de zenuwuiteinden bevinden zich in het botvlies. Deze zijn van belang voor het gevoel in het bot (daarom kan een schop tegen het scheenbeen zo gemeen zijn);
Corticalis (schors): een harde laag;
Spongiosa: bot met een structuur die sponsachtig is. Hard, maar bros. In de holte bevind zich rood beenmerg.
Erna55
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Beenbreuk kan inderdaad zeer pijnlijk zijn en ook een zeer langdurig herstel vragen. Mijn vrouw loopt nu al 8 weken in het gips met een operatie er tussen en zal nog minstens 4 weken gips dragen. Veel pijn en dus veel pijnstillers. terwijl ze anders echt niet zomaar even een pijnstiller pakt.
ronron1212
7 jaar geleden
Rare min vertel even waarom
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
min?
Ik heb nog nooit iets gebroken en kan het dus niet uit persoonlijke ervaring vertellen. Mijn ervaring met patienten is wel dat de mate van pijn niets zegt over of het gaat om een breuk of een kneuzing.
Ik ken genoeg mensen die een kneuzing en een breuk hebben gehad. De meeste zeggen dat de breuk duidelijk pijnlijker was, maar er zijn er ook veel die bij de kneuzing juist meer pijn hadden.

Ik ken bijvoorbeeld een man die door zijn enkel was gegaan. Hij was wat laat voor mijn spreekuur en daarom moest hij nog een stukje rennen naar de praktijk. Ik heb toen wel een foto laten maken, gewoon voor de zekerheid en in de volle verwachting van ons beide dat er niets gebroken zou zijn. Hij is die middag direct geopereerd en heeft meerdere platen in zijn enkel gekregen; zijn enkel was "helemaal aan gort" aldus de chirurg.

In mijn ervaring zegt de hoeveelheid pijn dus niets.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals anderen ook al zeggen; de pijn bij een botbreuk komt vooral door de schade aan het botvlies. Het botvlies is erg gevoelig; in het bot zelf zitten inderdaad maar weinig zenuwen.