wat gebeurd er wanneer je terug wakker wordt wanneer de operatie nog niet gedaan is?

ik ben een hele tijd geleden eens onder narcose moeten gaan maar die keer ben ik voor dat de operatie gedaan was terug wakker geworden. Ik vond dit heel eng want ik werd nog beademd en al.
Na een tijdje viel ik terug weg. Ik vroeg me af hoe dat komt is dit de anesthesist die merkte dat ik wakker was of ging dit gewoon van zelf.
Binnenkort moet ik weer onder narcose gaan. Ik ben bang dat dit weer gebeurd hoe kan ik dit oplossen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even een gesprek aanvragen met de anesthesist wellicht?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou ook een gesprek met de medisch psycholoog kunnen aanvragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Anesthesist let hier op inderdaad tijdens de operatie, ga hierover een gesprek aan met hem/haar, zij is er waarschijnlijk ook bij tijdens de operatie zelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor elke operatie krijg je een oproep van de anesthesist, dit hoef je niet zelf aan te vragen, niet vergeten dit te melden dan.

Het beste antwoord

Wat er gebeurt is verschillend per patiënt. Narcose is een combinatie van een slaapmiddel, een sterke pijnstiller, en een spierverslapper. Als één van die middelen niet goed werkt, is de narcose te licht. Soms wordt iemand dan wakker tijdens de operatie, zoals jij hebt meegemaakt. Dit is vaak een traumatische ervaring en nog meer als de pijnstiller niet voldoende werkt en de spierverslapper wél: iemand kan zich niet bewegen en voelt zich totaal hulpeloos omdat hij niets kan laten merken, maar voelt wel alles wat de chirurg doet.

Gelukkig komt dit heel weinig voor. Het kan verschillende oorzaken hebben: de dosering van een middel kan te laag zijn, maar het kan ook zijn dat je lever bepaalde medicatie sneller afbreekt. Soms is er geen specifieke oorzaak aan te wijzen, maar over het algemeen is het zo dat mensen die deze 'awareness' meemaken, een lichtere narcose kregen dan mensen die het niet meemaken.

Het is heel belangrijk om vantevoren aan te geven bij de anesthesist dat je deze ervaring hebt gehad in het verleden. Als er niet op ingespeeld wordt, heb je statistisch gezien namelijk een grotere kans dat dit opnieuw gebeurt. In Nederland wordt tegenwoordig meestal een preoperatief onderzoek gedaan voordat de operatie ingepland wordt. Hoe dat in België is (ik neem aan dat je daar woont?) weet ik niet. Mocht er voor jou niet zo'n onderzoek gepland staan of zou je de anesthesist pas zien op de dag van de operatie, meld dan aan je chirurg wat er gebeurd is en vraag of je de anesthesist vantevoren kunt spreken.

Als dit bekend is, zal de anesthesist extra rekening houden met dit risico. Misschien wordt er gekozen voor een ander narcosemiddel of wordt er voor de zekerheid wat hoger gedoseerd, maar in elk geval zul je tijdens de operatie extra gecontroleerd worden. Een (te) lichte narcose is soms op te merken aan veranderingen in de bloeddruk en hartslag, en in veel ziekenhuizen is het ook mogelijk om tijdens de operatie een EEG-monitor aan te sluiten. De anesthesist kan dan je hersenactiviteit zien, en bij de minste hint dat de narcose wat aan de lichte kant is (dit is lang voordat jij bewust bent) direct ingrijpen.

Bespreek in elk geval je angst en zorg ervoor dat er voldoende maatregelen worden genomen om je angst weg te nemen. Angstig een operatie ingaan zal je herstel namelijk niet ten goede komen. Dring gerust aan: wat jij hebt meegemaakt kan zeer traumatisch zijn en je hebt helemaal gelijk dat je jezelf wilt beschermen voor weer zo'n ervaring.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. ik ga dit zeker bespreken met de anesthesist. Ik woon idd in Belgie ik weet niet goed hoe dat bij ons in elkaar zit met dat pre operatief onderzoek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet ik ook niet, maar als je de poli belt van het specialisme van je arts, kunnen ze je dat vast vertellen. Bel gewoon op en vraag hoe het zit. Als je geen afspraak meer hebt met óf je specialist óf de anesthesist voor je operatie, leg dan kort uit wat er speelt en vraag om een afspraak met de anesthesist. Wat me wel opvalt in je verhaal: heb je dit na die eerdere operatie nooit besproken in het ziekenhuis? Ik vind het nogal wat om al die tijd mee rond te blijven lopen zonder dat je daar met een arts over spreekt. Ik bedoel dit absoluut niet als verwijt naar jou, maar man, wat moet dit beangstigend voor je zijn geweest. Je zult echt de eerste niet zijn die zoiets meemaakt en daar een trauma aan overhoudt, veel mensen krijgen nachtmerries en zijn doodsbang dat ze eens opnieuw geopereerd moeten worden. Ik snap dat het nu bij jou naar boven komt juist omdat je nu wél opnieuw onder het mes moet, maar lees ik je goed dat je hier na je vorige operatie nooit met een arts of iemand van het ziekenhuis over hebt gesproken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben mijn vertrouwen,in ziekenhuizen kwijt,er zouden bij mijn hernia operatie geen studenten toekijken had ik voor getekent! Ik werd ook te vlug wakker,en kon ze horen,en veel pijn,,nooit meer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt mij een heel nare ervaring kunnen ze de spierverslapper niet iets milder maken zodat je een teken kan geven, met je ogen knipperen of enig ander iets, ik kan begrijpen dat de chrurg geen onverwachtte bewegingen wil maar toch?
Lies misschien weet jij dat?