Waarom schrijven ademhalingsoefeningen vaak voor dat je tussen in- en uitademhaling je adem even moet inhouden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Vermoedelijk omdat dat helpt je er bewust van te worden dat je aan het in- en uitademen bent.

Het beste antwoord

De meeste ademhalingsoefeningen zijn bedoeld om in een stressvolle situatie weer iets rustiger te worden. Door je te concentreren op de ademhaling, is de oorzaak van de stress even minder belangrijk, wat kan helpen om tot rust te komen. Bij een natuurlijke ademhaling houd je niet de adem in, dus je moet even moeite doen en je er op concentreren.

Belangrijker is misschien wel het effect er van. Door stress ga je sneller en oppervlakkiger ademhalen, waardoor de balans tussen zuurstof en CO2 in je bloed verstoord raakt. Door de adem heel even in te houden krijgt het lichaam even extra tijd om de balans te herstellen.
Om deze reden moet je een ademhalingsoefening ook nooit te lang doen. De verhouding zuurstof - CO2 in het bloed raakt dan juist verstoord, wat kan leiden tot (chronische) hyperventilatie.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel.