Is medicijn perongeluk na houdbaarheidsdatum gebruiken heel erg?

Hallo, ik heb net perongeluk een doorzichtige crème soort op me voorhoofd gesmeerd tegen acne die over de datum is ( is gegeven door de dermatoloog, het is een soort antibiotica ). De houdbaarheid was drie maanden na het openen en het is nu de vierde maand na het openen. Ik heb de tube wel dicht gehouden in een lange tijd. Er stond ook een houdbaarheidsdatum op en dat was 02/2017. Maar waar ik nu bang voor ben is omdat ik het een maand later heb gebruikt het misschien gevolgen zou kunnen hebben voor me gezondheid want ik had ergens gelezen dat antibiotica gebruiken na de houdbaarheidsdatum giftig was. En ik heb het ook op me voorhoofd gebruikt dus nu ben ik ook een beetje angstig dat het misschien infecties ofzo in de hersenen gaat geven.
Sorry als dit bericht wat suf lijkt ik heb de laatste tijd last van angststoornissen, maar ik maak me hier oprecht zorgen om of het erge gevolgen zou kunnen hebben :(

Toegevoegd na 7 minuten:
Iemand? Alstublieft, ik raak in paniek als ik pijn heb aan me hoofd. Ik weet dat het stom lijkt en dom dat ik me hierover zorgen om maak maar ik ben best bang

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik word echt gek van mezelf ik blijf steken krijgen aan me hoofd

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Ritsuka
7 jaar geleden
het is een zalf, na de houdbaarheidsdatum gaan over het algemeen de werkzame stoffen achteruit. Het zou dus hooguit een mindere werking hebben als normaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan gevaarlijk zijn, maar gelukkig zit er een grote marge in de datum.
Het is dus zeker weten 3 maanden goed en om dat te garanderen is dat eigenlijk een stuk langer,
1 maand langer is geen probleem bij 3 maanden en giftige stoffen zullen dan nog zeker niet zijn ontstaan.
(net als dat een open pak melk in de koelkast langer dan 3 dagen goed blijft) Voor de zekerheid natuurlijk niet meer gebruiken, maar dan gaat het niet om giftige stoffen. Laat je diezelfde tube een jaar open liggen dan kan er van alles gebeuren.
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2015/houdbaarheid-zelfzorgmiddelen-onbekend
"Tijdens het bewaren ondergaan geneesmiddelen veranderingen die ertoe kunnen leiden dat de werking vermindert en kunnen giftige stoffen ontstaan."

Antwoorden (1)

De werking van de zalf kan achteruit zijn gegaan. De uiterste houdbaarheid geeft niet aan dat de zalf vanaf die datum plotseling bedorven is, maar dat de werking niet meer 100% is zoals die gedurende de eerste drie maanden wél is. Waarschijnlijk zul je zelf niets van de verminderde werking merken.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankuwel voor uw antwoord, maar waar ik bang voor ben is dat de antibiotica giftig kan worden na de drie maanden:
Amadea
7 jaar geleden
Nee hoor, dat gebeurt echt niet. Geneesmiddelen mogen niet vanzelf giftig worden, want dan zouden ze verboden zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen zorgen, als het als giftig wordt duurt dat veel langer dan 3 maanden. Het kan echter wel, maar denk dan aan een jaar ofzo.
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2015/houdbaarheid-zelfzorgmiddelen-onbekend
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjulliewel voor jullie antwoorden, ik voel me nu een stuk geruster! :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En ik heb nog een vraag, is die nog echt houdbaar drie maanden na het openen of is het houdbaar tot en met 02/2017 ookal heb je het wel eerder geopend?
Thecis
7 jaar geleden
@katjamuffin
Houdbaarheidsonderzoek is best ingewikkeld en daar zal ik je niet mee vermoeien. Zalven en creme's (alsook oogdruppels) moeten steriel zijn. Dus zolang je het niet opent, kunnen ze de werking (maar vooral de steriliteit) garanderen tot de houdbaarheidsdatum, in dit geval 02-2017.
Wanneer je het eerder opent, vanaf dan komt er lucht bij en kan je niet meer zeggen dat het steriel is. Is dat erg? Helemaal niet, maar vanaf dat moment moet je een nieuwe houdbaarheidsdatum instellen, in dit geval houdbaar tot 3 maanden na openen. Dus als je het eerder opent: 3 maanden na openen
Als je het niet hebt geopend: Feb 2017 Houdbaar tot hetgeen je het eerst tegen komt. Open je het in april 2016, houdbaar tot juli 2016
Open je het in januari 2017, houdbaar tot februari 2017
Thecis
7 jaar geleden
@amadea
Geneesmiddelen worden echt niet verboden als ze giftig worden op den duur. In basis kan natuurlijk alles giftig zijn / worden, maar dat is een andere discussie. Waar het wel op neerkomt, is dat men de houdbaarheid zal inkorten als iets giftig dreigt te worden zodat de kans op vergiftiging minimaal zal zijn. Dus eigenlijk zoals Jackd al zegt, na verloop van tijd zal iets giftig kunnen worden. In de praktijk komt het er echter op neer dat inderdaad de effectiviteit afneemt. Voor een paracetamol e.d. niet heel erg. Maar mensen die vertrouwen op een vaste hoeveelheid medicatie kan ondermedicatie door verlopen medicijnen wel degelijk een (soms zelfs) levenbedreigende situatie opleveren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar denkt u dat één maand na de houdbaarheid een crème waarin antibiotica in zit gebruiken voor een levensbedreigende situatie kan zorgen? Want ik had gelezen dat antibiotica na de houdbaarheid giftig kan zijn, en ik heb het op mijn voorhoofd gesmeerd. Ik heb het daarna toen ik merkte dat het al een maand over de houdbaarheidsdatum geprobeerd het van mijn hoofd af te halen met water maar volgensmij zou dat niet veel effect hebben gehad. Waar ik nu bang voor ben is dat de giftige stoffen worden opgenomen door mijn huid ofzo en dat het voor een infectie van de hersenen kan zorgen? Ik maak me hierover nogal zorgen :(
Thecis
7 jaar geleden
Persoonlijk denk ik niet dat je iets giftigs hebt opgesmeerd. Echter weet ik niet wat er mee gebeurd is, dus een sluitend antwoord kan ik je niet geven (wellicht lag het al een jaar open). Ook wordt hier het woord zalf en creme door elkaar heen gebruikt terwijl het twee verschillende dingen zijn wat zeker invloed heeft voor stabiliteit (zalf is op olie/vet basis met daarin water, creme is water met daarin olie, voor de geinteresseerden, steriliteit bij zalf is veel gemakkelijker te handhaven omdat micro-organismen water nodig hebben en het water is zalf zijn "afgesloten eilandjes".). Je zal zelf ofwel een afweging moeten maken of je je zorgen wil blijven maken ofwel contact opnemen met een huisarts / specialist. Dan pas weet je het nagenoeg zeker (of zij zullen met dezelfde uitspraken komen o.b.v. deze info).