Iemand "dood" willen knuffelen! Zie verdere uitleg

Hoe kom je toch aan dat gevoel dat je iemand "dood" wil knuffelen, herkennen jullie dat?
Mijn hondje is de laatste dagen zo lief, hij ziet er zo schattig uit dat ik hem wel op kan eten of wel "dood"kan knuffelen. Dat gevoel had ik vroeger ook bij mijn kinderen. Je doet het natuurlijk niet, maar het voelt zo.

Vreemd toch dat het zo tegenstijdig is en waarom zou je iemand dood willen knuffelen, dan ben je diegene waar je zoveel van houdt kwijt en valt er niets meer te knuffelen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Iemand dood willen knuffelen betekent niet zozeer dat je die persoon (of dat dier) echt dood zou willen hebben (letterlijk noch figuurlijk), maar dat je hem ZO stevig zou willen knuffelen / omhelzen / vasthouden dat het onderwerp van je affectie daardoor geen adem meer zou kunnen halen en derhalve de knuffel niet zou overleven.
Dezelfde overdreven overdrachtelijkheid zien we ook in 'ik zou ze wel op kunnen vreten' (met name bij hele lieve kinderen). Dat heeft niets met een werkelijke wens tot opeten te maken maar slaat wederom op de gewenste nabijheid.
En zoals bij alle kinderen ; soms zou je ze wel op kunnen vreten, en soms heb je slijt dat je het niet gedaan hebt. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand "dood willen knuffelen', hoe schattig en hoe lief dan ook is volgens mij visie dat het benauwend zou kunnen zijn, continu, iemand over je heen. Je zou er bijna van stikken. Het werkt verstikkend lijkt mij als je over een grens gaat. De ene heeft een lange knuffelheids factor maar de ander niet. Sommige laten het gaan, ik merk het aan mijn twee poezen de ene vindt het prettig lang te aaien maar de ander heeft er na een stuk of 5 wel genoeg van en springt dan weg. Als mens is dat ook verschillend, mijn zoon viel er bij in slaap , hahaah mijn man heeft soms zo iets van jaaaa het is wel genoeg. Ik heb ook zo mijn limiet hhhaa. iets langer .... Als erover je grens wordt heen gegaan kan het verstikkend werken. Dat je bijna stikt.