varicocéle ?

Hallo, ik ben langs de dokter geweest en deze zegt dat een varicocele geen problemen moet veroorzaken om op een normale manier kinderen te krijgen. Volgens hem komt dat omdat men over 2 teelballen beschikt. Dus als je één varicocele aan één kant hebt moet het volgens hem geen problemen opleveren. Echter op internet staat dat een varicocele de kans op zwangerschap in de meeste gevallen drastisch verlaagt. Ik maak me hier dus wel een beetje zorgen over.

En ik zou dus graag jullie advies willen horen.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Daar verschillen inderdaad de meningen over. Er zijn artsen die een operatie adviseren voor een varicocéle als een gewenste zwangerschap uitblijft en die ook goede resultaten claimen, maar er zijn ook artsen die zeggen dat het bewijs van het verband tussen (on)vruchtbaarheid en een varicocéle (aan één kant) nooit geleverd is.

In elk geval staat vast dat je zeer zeker niet onvruchtbaar wordt van een varicocéle (aan één kant). Het zou kunnen (maar daar verschillen dus de meningen over) dat de kwaliteit van het zaad wel wat minder is. Misschien is het inderdaad het volume wat minder is dan, omdat je maar aan één kant een goede zaadproductie hebt. Maar er is natuurlijk maar één 'zwemmer' voor nodig om een bevruchting tot stand te brengen, dus er zijn genoeg mannen met een varicocéle die probleemloos kinderen krijgen.

Mocht je een actieve kinderwens hebben en mocht je vrouw of vriendin nu niet zwanger worden binnen een redelijke termijn, dan is het waarschijnlijk wel aan te raden om je sperma te laten onderzoeken. Maar er zijn ook heel veel andere redenen waardoor zwanger worden problemen kan opleveren, dus waarschijnlijk zou je dan op het punt komen waar verschillende dingen tegelijk worden nagekeken, zowel bij de man als bij de vrouw. Het is niet de gewoonte om bij voorbaat zo'n onderzoek te doen bij mannen met een varicocéle, omdat dat niet nodig (b)lijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt voor je antwoord, dan weet ik voor nu genoeg.