Hoe kan je in zeer korte tijd, zoveel denken? Zie uitleg

Ik ben zaterdagochtend van de trap gegleden, dit duurde maar een paar seconde, maar toch schoten er heel veel gedachten door mijn hoofd.
Zoals , wie moet me vervangen op mijn werk, hoe met het met de kinderen als ik naar het ziekenhuis moet of iets gebroken heb.
Ik kan het niet eens typen in de zelfde tijd als dat ik het dacht.
Het schijnt ook dat mensen die vallen van grote hoogte hun hele leven aan zich voorbij zien trekken, ook in eigenlijk heel korte tijd.

Hoe kunnen gedachten zo snel gaan, terwijl als je gewoon op de bank zit je meestal maar aan 1 ding tegelijk kan denken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!!! Wat me ook altijd verbaast is de denksnelheid tijdens het autorijden. Soms heb je een paar mogelijkheden om niet in een ongeluk te raken en dan moet je de beste optie kiezen in een fractie van een seconde... Bijzonder dat het mij (tot nu toe) altijd gelukt is om alle mogelijkheden te overwegen en toch de goede keuze te maken in minder dan een seconde tijd!! Ik volg je vraag even, zeer interessant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk persoonlijk dat denk snelheid niet met praat of typ snelheid te vergelijken is. Als ik bijvoorbeeld aan het schaken ben o.i.d. denk ik in een paar seconde 6/7 stappen vooruit. Als je dat uit zou moeten typen of spreken, dan ben je er veel langer mee bezig.
Ritsuka
12 jaar geleden
Verder alles goed nu? Na die val.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist niet dat een mens zoveel spieren had :), verder ben ik bont en blauw op mijn rug en elleboog. Maar ben er gelukkig zonder breuken vanaf gekomen, met mijn 100kg valt er ook nogal wat, maar ja, misschien dat mijn vetlaag ook wel weer voordelen heeft...:)
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan typen en denken niet met elkaar vergelijken,hoor!
Gedachtes kunnen razendsnel door je hoofd gaan,typen is een bewuste handeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gedachten gaan idd veel sneller, wilde alleen een beetje aangeven hoeveel je kan denken in een seconde of 10
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte ermee Nelly. Gelukkig heb je niks gebroken. Het komt allemaal weer goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tien seconden is best lang hoor ; wil je ALLE gedachten die in tien seconden door je hoofd kunnen spoken op schrift stellen, dan ben je zo een uur bezig (en heb je natuurlijk een kei van een geheugen nodig en moet je alle nieuwe bijkomende gedachten tijdens het typen weer uitfilteren), misschien nog wel langer. Afhankelijk van hoe gedetailleerd je wilt zijn ; denk ook aan al die beelden zonder woorden die voor je geestesoog langsvliegen. Als ik denk 'ik moet de pianostemmer nog bellen' (gedachte van een halve seconde) zie ik op het zelfde moment die man, en zijn auto, en hoe hij het ding hier op zijn plek heeft gezet, zijn atelier, de mensen waar we de piano kochten, mijn dochter die er op speelt, mijn dochter die op een andere piano speelt, de kat die steeds in de weg liep de vorige keren dat hij kwam stemmen en de nummers die hij speelde en de artiesten die die nummers uitbrachten en andere nummers die die artiesten uitbrachten, de koffiekopjes waar weten uit dronken die ik nu niet meer heb en de koffiekopjes die ik nu heb....affijn, het associeren kent bijna geen grenzen, is totaal irrelevant, maar passeert wel in die halve seconde (!!) de revue. En nee, ik heb volgens mij nog niet de helft opgeschreven, maar het wordt wat lastig uit te filteren welke gedachten er in de seconden daarna bij zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Auauaua, Nelly3, beterschap!

Het beste antwoord

Ik snap die min helemaal niet bij het vorige antwoord, want dit is exact ook wat ik denk. Kort, maar een direct en volgens mij juist antwoord op de vraag. Mensen zouden eens moeten leren verantwoorden waarom ze een antwoord niet goed vinden.
Hoe ik erover denk: door adrenaline die vrijkomt in panieksituaties, ga je veel sterker en sneller kunnen reageren, waar meer op dezelfde tijd kunnen denken bijhoort, want gedachten gaan altijd vooraf aan handelingen.
Die adrenaline zit in je lichaam om in noodsituaties toch te overleven. Elke mens heeft namelijk een natuurlijke drang om in leven te blijven.
Voorbeeld: Mijn vader is eens geslipt met zijn auto en had drie keuzes: paaltje, houten schutting of andere auto. Op minder dan een seconde heeft hij de verschillende opties overwogen en een keuze gemaakt voor de schutting, en kwam toen gelukkig op een open terrein terecht.
Wanneer jij van de trap viel, zal je waarschijnlijk ook wel gedacht hebben aan welke mogelijkheden je nog had om de situatie te redden, overwogen hebben wat de gevolgen kunnen zijn, en omdat je niet veel kon doen ben je waarschijnlijk verder beginnen denken op die gevolgen; over hoe het daarna dan moet. Zo zit het volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja dat kan ; denken gaat razendsnel. Op de een of andere manier echter leren we ons in het dagelijks leven aan om op ' spreeksnelheid' te denken - en te lezen. Je hersens echter kunnen in heel korte tijd veel en veel meer informatie verwerken. (Daarop is bijvoorbeeld ook de truc van het snellezen gebaseerd ; niet in je hoofd ' voorlezen' maar je hersens veel grotere stukken tekst laten opnemen. Niet geschikt voor spannende verhalen trouwens ;-) )

Je merkt het ook regelmatig als je wakker wordt midden in een droom (door een wekker oid) en het lukt je om nog even vijf minuten in slaap te vallen voor het kreng weer begint te piepen. In die vijf minuten kun je dan zo een half uur of zelfs een hele dag ' wegdromen' .

Wanneer je je actief concentreert op een gedachte - of een verhaal, of een gesprek - gaat dat inderdaad het beste door je daar op te concentreren en alle andere gedachten - die wel degelijk om de haverklap de kop opsteken - te negeren / weg te drukken. En ja, er zijn mensen die dat minder goed kunnen en sneller overprikkeld raken. En mensen die er zo goed in zijn dat het lijkt of de wereld aan ze voorbij trekt. Maar in zekere mate relevante info en gedachten filteren, is feitelijk iedereen gegeven.

Terwijl ik dit stukje tikte hebben er zeker veertig relevante en minder relevante gedachten de revue gepasseerd (een paar recepten, mijn afspraak voor morgen, hoe laat het nu is, zal ik zo effe een shaggie draaien, heb ik mijn medicijnen al genomen, ik moet de was nog opvouwen, hoe laat kwamen de kinderen alweer uit school, moest ik de pianostemmer niet bellen, heb ik dat spelletje op King net gewonnen, oh, straks even jn mail checken, en zien of er al een reactie is op ravelry - affijn, een beetje hoofd staat nooit stil. Maar het is allemaal 'achtergrondruis' , en staat los van de taak waar ik me op dat moment op richt.
En dit is nog maar een fractie van de vele ' activiteiten' in de bovenkamer....in twee minuten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En op het moment dat je valt komt ineens wél al die informatie duidelijk door? Een soort oerinstinct? Ik kan idd heel goed filteren, kan veel 'knopjes' uitzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar ; omdat op een dergelijk moment al je zintuigen gespannen zijn en je hersens op volle toeren draaien ; OOK de 'opzuig'-kant. Bovendien is er op dat moment geen duidelijke taak om je op te richten, dus misschien dat je 'hoofd' daar naarstig naar op zoek is, waardoor ALLE info ,relevant of irrelevant, 'bekeken' moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig Antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi verwoord! +
Dat komt waarschijnlijk door adrenaline dat vrij komt. Zorgt er ook voor dat je sneller kan reageren.