blaasprobleem zusje hoe op te lossen?

Mijn zusje kwam gisteren helemaal huilend naar mij toe omdat ze zich heel erg schaamt:

ze zegt dat ze de hele tijd het gevoel heeft dat ze in haar broek gaat plassen, terwijl ze als ze het "probeert te doen" het niet lukt. ze is 14, en vindt het heel genant. ik heb aangeboden naar pa en ma te gaan maar dat wil ze niet (vind ze te genant) is dit normaal voor haar leeftijd? ik heb er nooit last van gehad..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als een blaasontsteking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even langs de dokter dus, hij hoeft niet te kijken dus je zus hoeft niet bang te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je! heb je tips die ze nu nog even kan gebruiken? voor blaasontsteking?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veel water drinken en morgen even langs de dokter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drink iets met citroen of cranberry zodat de urine zuur is (tegen de bacterieën). Ochtendurine even laten controleren bij de huisarts, zodat ze antibiotica kan krijgen. Ze kan erg ziek worden (o.a. koorts) van een blaasontsteking dus écht naar de huisarts gaan. Ga niet op iets kouds zitten (bankje buiten of zo) zonder op een sjaal te gaan zitten, dan kan de kou niet optrekken. Dit is echt niets om je voor te schamen!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blaasontsteking krijg je niet van kou, maar van bacteriën. Al verhoogt die combinatie wel de vatbaarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Appeltje, wil je niet van die rare fabeltjes in de wereld proberen te houden. Blaasontsteking komt van bacteriën, niet van kou! http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/142/blaasontsteking.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga dus morgen even naar je huisarts met een beetje ochtendurine (de eerste urine die je plast na het slapen). Daarvoor heb je een schoon potje nodig met een goed afsluitbaar deksel (potje HEEL goed schoonmaken). Als je niet zo'n potje hebt ga je gewoon naar de assistente en je zegt wat je klachten zijn en dan vraag je om een potje voor de urine. Dit kun je gewoon aan je moeder vertellen, niks geks aan en misschien heeft die ook nog wel zo'n potje. Niet voor schamen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha zit nu samen met mijn zusje op bed. ik kom steeds met glaasjes water aanzetten. zij drinken. :P morgen afspraak maken voor huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Pelle ik heb nergens geschreven dat blaasonteking van de kou komt. Het gaat (dank Marleen voor de verduidelijking) om de vatbaarheid en was gewoon een tip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke blaasontsteking is anders ; ben zelf vorige maand aan de beurt geweest en nu - blijkbaar te kort medicijnen gehad- ALWEER !! Beide keren totaal onvergelijkbaar (eerst geen klachten, veel bloed en nu geen bloed, veel klachten) maar beide keren 'gewoon' blaasontsteking.
Dat is ZO'N normale kwaal, dat je soms al niet eens meer naar de dokter hoeft ; een belletje volstaat vaak al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze wordt er helemaal misselijk van al dat water.. misschien even stoppen ;-) ik heb het idee dat ik haar aan het verdrinken ben... arme nona

Het beste antwoord

Dat klinkt als een (beginnende) blaasontsteking.
Snel een plasje in een potje, en er mee naar de dokter. Die kan zonder persoonlijk onderzoek vaststellen of het om een blaasontsteking gaat en medicijnen meegeven.

(Dat het niet lukt om in de broek te plassen ook al probeer je het, is trouwens heel normaal 'vooral vrouwen kunnen dit 'volhouden' tot dat het zelfs lichamelijk gevaarlijk wordt. Daar zijn onderzoeken naar gedaan. Het staat efchter los van de aandrang / eventuele blaasontsteking, maar is een vrij normaal psychisch 'dingetje').

Dat ze alles gênant vindt is lastig, maar wel normaal voor haar leeftijd. Blaasontsteking is op die leeftijd zo mogelijk nog normaler.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heel veel water laten drinken zodat bacteriën de urinebuis uit kunnen en je al veel uit kan plassen. Cranberrysap helpt ook goed tegen blaasontsteking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zelf rommelen, gewoon naar de dokter.
Een ontsteking (als dat het is) gaat niet of zelden vanzelf over. Sterker nog: je kan er voor de rest van je leven problemen mee krijgen als je er niet vlug bij bent.
Vindt het wel 'raar'dat er niet met ouders over gepraat kan worden. (misschien iets te maken met pubertijd?) Ze hoeven toch niets te bekijken ofzo?
Gewoon eventjes naar de dokter. Je moet maar denken dat er een heleboel mensen zijn die iets vergelijkbaars hebben.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben (stiekem) naar ouders gegaaan, maar nona vindt dat gewoon wat eng.
vandaag was ze bij de huisarts, het was idd een opkomende blaasontsteking. kuurtje gekregen.
bedankt voor je antwoord
Het zou een blaasontsteking kunnen zijn. Veel drinken en cranberry pilletjes nemen. Werkt bij mij altijd. Maar ik raad je zusje zeker aan om even naar de huisarts te gaan!