Zorgt alcohol voor vasodilatatie of juist vasoconstrictie?

Ik heb een syndroom waardoor cerebrale venen om de zoveel tijd spasme kunnen veroorzaken. ( reversible vasoconstrictie syndroom). De neuroloog vertelde dat alcohol geen goed idee is omdat dit voor vasoconstrictie zorgt maar op internet staat juist weer dat dit (ook) voor vasodilatatie kan zorgen.

Wie kan me helpen? :) weet iemand misschien wat alcohol doet ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Als je weinig alcohol gebruikt, is het inderdaad een vaatverwijdend middel.
Maar drink je meer, dan wordt het een vasoconstrictor.

Toegevoegd na 39 minuten:
Bij RVCS wordt dan ook terecht gewaarschuwd voor overmatig alcoholgebruik ("binge drinking").
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Top! Dankuwel :) heel fijn om te weten x
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het doet beide.
Bij relatief lage dosis werkt het vasodilaterend. Dit kan je zien doordat je blossende wangen en een rode neus krijgt. Door het verwijden van de bloedvaten krijg je een warm gevoel over je huid. De warmte die je zo voelt is echter verloren warmte en daardoor kunnen dronken mensen relatief makkelijk onderkoeld raken. Bij grotere hoeveelheden werkt het juist vasoconstrictief; dit is juist de reden waarom dronken mensen zo makkelijk bevriezingen van ledematen krijgen. Als je niet al te vaak alcohol gebruikt dan zijn deze effecten vanzelf weer reversibel; dat wil zeggen dat de vernauwing of verwijding van de bloedvaten weer weggaat als de alcohol uit het bloed verwijderd is. Bij chronisch gebruik, ook van relatief kleine hoeveelheden, kan alcohol ook een blijvende verwijding van sommige bloedvaten geven. Dit is vooral in het gezicht vaak goed te zien; de wangen en/ of neus worden wat roder. Soms zijn er in die diffuse roodheid ook donkerrode lijntjes te zien; dit zijn bloedvaatjes die zodanig zijn verwijd dat ze met het blote oog (makkelijk) te zien zijn.
Bij chronisch gebruik heeft het dus met name een vasodilatoir effect. Overigens is alcohol zeker niet de enige oorzaak van zulke bloedvaatjes in het gelaat. Als je ze een keer bij iemand ziet is dat dus geen bewijs dat diegene verslaafd is (geweest) aan alcohol.
SimonV
7 jaar geleden
"Lage dosis"...
"Bij grotere hoeveelheden...".
Ik heb lang lopen zoeken waaraan ik moet denken bij deze kwalificaties, maar geen goede bron kunnen vinden.
Lage dosis: maximaal twee glazen per dag?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoorden! Het verhaal is me duidelijk. Hoe komt het dat bij vasodilatatie de kans op onderkoeling groter is? Verloren warmte.. maar hoe werkt dit dan ? En bij vasoconstrictie is de kans op bevriezing groter?
Ik heb dat ook nergens kunnen vinden. Ik ga ook van 2 glazen uit maar of dit per dag is weet ik ook niet? Ik drink zo goed als nooit dus als ik het doe hou ik het wel bij 2 :)