Hoe komt het dat ik me misselijk voel na eten?

Ik heb een aantal dagen weinig gegeten en nu voel ik me niet goed, ik tril een beetje en ik heb hoofdpijn. Sinds vanmorgen elke keer als ik eet (kleine beetjes per keer) dan word ik misselijk, krijg ik het warm met vlagen van koud en last van mijn maag.

Hoe komt dit en wat moet ik doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je trillerig voelen en hoofdpijn hebben dat doet vermoeden dat je uitgedroogd bent. Zet een pot lekkere thee een drink daarvan tot de hoofdpijn over is. Daarna ga je pas iets eten, en het is slim om dat licht verteerbaar te laten zijn. In water gekookte havermout, of een beschuit, en een appel of een banaan. Waarschijnlijk voel je je daar een stuk beter bij. Dan kan je de hoeveelheid die je eet langzamerhand wat gaan opvoeren totdat je weer aan een normale hoeveelheid zit.

Bedankt voor je verdere uitleg in de reacties. Op je vraag: ja, het kan inderdaad komen door het weinige eten dat je maag nu protesteert. Je maag is niet meer gewend aan normaal eten, en jij bent niet meer gewend aan hoe dat voelt. Zoals Cryo al aangaf in de reacties is het eten van hooguit 200-250 kcal per dag bijna gelijk aan vasten, en de effecten zijn daar dan ook naar. En dán is een paar dagen ineens best lang. Al na een dag of drie vasten merken mensen soms dat ze amper honger meer hebben. Dat geeft al aan dat allerlei processen in je lichaam gaan veranderen. Je maag gaat dus anders reageren op voedsel en dan kun je bijvoorbeeld krijgen dat je van een klein beetje eten je enorm vol of opgeblazen voelt. Ook maagzuurklachten komen regelmatig voor bij mensen die vasten: allerlei spijsverteringsprocessen kunnen al beginnen als je alleen al dénkt aan eten ('het water loopt me in de mond' - en niet alleen de mond dus) of eraan ruikt. Ook kauwgom kauwen en hele kleine beetjes eten maakt dat er maagzuur wordt geproduceerd, maar omdat je je maag niet écht vult, heeft dat geen functie op dat moment, wat voor allerlei vervelende klachten kan zorgen: het gevoel heel snel vol te zitten bij weinig eten, opkomend maagzuur, verminderde eetlust, een brandend gevoel achter het borstbeen en misselijkheid. Ga je eindelijk weer eten, dan kunnen die klachten tijdelijk verergeren. Ook je darmfunctie kan vertragen als je bijna niets eet. Als je darmen vrij vol zitten, kan dat druk geven op de maag zodat eten ongemakkelijk voelt, en het kan zélfs zo zijn dat van de weeromstuit je maag trager gaat werken omdat er als het ware sprake is van filevorming. Je kunt dan vooral snel misselijk zijn en het gevoel hebben dat je maaginhoud weer naar boven komt na het eten. Zomaar even wat voorbeelden van wat er kán gebeuren als je een paar dagen (bijna) vast. Het kan dus inderdaad heel goed kan het weinige eten je huidige klachten veroorzaakt heeft. De remedie is toch eten. Probeer rustig uit wat goed valt, en neem even geen dingen die de maag extra kunnen irriteren zoals koolzuurhoudende dranken, koffie en pittig gekruid eten. Neem wat meer rust zolang je je niet goed voelt, en probeer toch weer normale hoeveelheden te gaan eten. Niet dat je jezelf ziek moet eten, maar bouw wel zoveel mogelijk op. Als je lichaam weer went aan normaal eten, zal het ongemak ook minder worden. Duurt dat te lang, contacteer dan je huisarts. Je wilt immers een neerwaartse spiraal voorkomen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100