Als je hart gedraaid is, met de punt naar rechts ipv links, zitten al je organen dan gespiegeld?

Ik heb gelezen dat het zeldzaam is, maar dat sommige mensen al hun organen gespiegeld hebben. Hoe kom je daar achter zonder naar het ziekenhuis te gaan, of moet je hiervoor echt naar het ziekenhuis??
Ik heb een keer op school een hartfilmpje gemaakt, toen zat het ECG omgekeerd (alsof ik die plakertjes links en rechts verkeerd om op had geplakt)
Zitten nu al mijn organen omgekeerd??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha vette vraag!

Het beste antwoord

Bij de meeste mensen zit het hart links van het midden, net als de milt, terwijl de lever rechts zit (dit heet situs solitus). Soms gaat er iets fout bij de embryonale ontwikkeling en zijn alle organen gespiegeld (dit heet situs inversus), of zijn de organen willekeurig verdeeld over links en rechts (dit heet heterotaxie).

Het is dus niet zo dat als het hart meer naar rechts zit al je organen gespiegeld zijn.

Het kan voorkomen bij een volledige spiegeling dat er allerlei problemen zijn, maar er zijn zeker verhalen bekend van gezonde mensen waarbij alle organen gespiegeld zijn. In dat geval is het alleen een probleem als een arts het niet weet bij een operatie.

Ik denk dat het ECG niet een heel veilige methode is om hier uitsluitsel over te geven. Als je dit echt wil onderzoeken denk ik dat een gesprek met de huisarts eerst nodig is en hij/zij kan je doorverwijzen naar een specialist. Mocht het namelijk het geval zijn dat je organen gespiegeld zijn, dan is het nodig om dit door te geven aan je familie en dat medici over dit gegeven beschikken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het onderzoek kan bestaan uit:

- Echografisch onderzoek
- Röntgenfoto (ook met contrastvloeistof)
- CT-scan
- MRI-scan.

Toegevoegd na 13 minuten:
Uit bijgaand medisch artikel (Engels) blijkt dat er prima mee te leven is, zelfs als je het Kartagener syndroom hebt (wat voorkomt bij deze vorm). Maar dat laatste had je dan waarschijnlijk wel al geweten als je nu gezond bent.

Toegevoegd na 3 uur:
Als er echt reden is om te denken dat je organen gespiegeld zijn (bijv. door je onderzoek met het ECG) denk ik dat het wel goed is om dit eens met je huisarts te bespreken. Het is sowieso nodig om dit door te geven aan een arts mocht je in het ziekenhuis belanden (bijv. bij een ongeluk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit heet Situs Inversus. Andere organen zoals bijvoorbeeld de lever zitten dan ook op een andere plaats. Het is enorm zeldzaam.

Bij het maken van een hartfilmpje dienen er draden anders aangesloten te worden.

Er zijn vele andere verschijnselen waar je rekening mee dient te houden als je deze aandoening hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je eraan gedacht dat misschien echt de plakkertjes verkeerd om zaten?

Dit is iets waar je niet achter komt zonder een ziekenhuisbezoekje. En waarom zou je dat doen, je kunt verder net zo leven als een ander met organen die niet gespiegeld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar SuzyQ. Als de vragensteller echt zijn hart gespiegeld heeft zal hij, wellicht, ook andere ernstige medische klachten hebben. Veelal luchtwegproblemen. De vragensteller is nog niet geregistreerd dus weet niet of het een man of vrouw is, indien man is de kans groot dat hij onvruchtbaar is. Als vragensteller dit leest : Laat dit testen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je reactie ;)
Ik ben een vrouw.. En wat betreft de plakkertjes, ik heb het 3 keer over gedaan met de leraar er bij om te kijken of we het echt goed plakken.
Daarna hebben we ze express omgekeerd geplakt om te kijken wat er dan gebeurt, en toen leek het meer op een normaal ECG.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou me hierover weinig zorgen maken als het een schoolonderzoek betrof. Je kan het natuurlijk laten onderzoeken, dat is de enige mogelijkheid om hier achter te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel naar de dokter hoor mschwanen9. Je hoeft je niet ziek te voelen, maar in geval van eventuele medische hulp in de toekomst is het wel handig om te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens met maxwelchristopher!