Worden alle calorieën opgenomen bij overmatig eten?

Stel dat je op een dag 10 000 calorieën extra eet tijdens een eetbui, wordt dit voedsel dan allemaal verteerd en geabsorbeerd? Op internet las ik dat het lichaam werkt als een trechter, eenmaal deze vol zit zal de extra hoeveelheid voedsel niet worden opgenomen maar worden bekeken als afval. Je zou dus ook niet al deze extra calorieën opnemen en in vet omzetten.Klopt dit? Wat gebeurt anders?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K
Ritsuka
7 jaar geleden
het lijkt mij in elk geval niet gezond om zoveel kcal in 1x te gaan eten.
Ritsuka
7 jaar geleden
Wat ik van deze persoon zie is dat ze zich vooral erg vol en loom voelde na 5000 kcal op een dag, maar de dag erna niks zag op de weegschaal en verder veel energie had: https://www.youtube.com/watch?v=k3xHRUaNXn8
tinus1969
7 jaar geleden
@Ritsuka; logisch, er is overaanbod van energie, dus je maakt extra schildklierhormoon en de interne thermostaat gaat wat omhoog.
Ritsuka
7 jaar geleden
van een enkele keer te veel eten kom je niet blijvend aan, dat compenseert je lijf over het algemeen, en vaak eet je de dagen daarna (onbewust) wat minder, waardoor je met weektotaal hetzelfde uitkomt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, maar is er geen "maximum" aan stoffen dat je lichaam kan opnemen? Stel je eet op drie dagen tijd 10 000kcal of je eet ze op een avond? Ga je in het eerste geval niet meer stoffen opnemen en dus ook meer calorieën dan in het tweede geval?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Afhankelijk van het voedsel. Voor de vertering van eiwit is o.a. maagzuur nodig. Bij zeer veel voedsel zal een deel van de eiwitten slecht (voor)verteerd de maag verlaten. Voor de vertering van vetten o.a. gal. Waarschijnlijk zal er niet genoeg afgegeven worden en dus zal een deel van het vet niet verteerd worden. Suikers worden meestal wat makkelijker opgenomen, maar o.a. lactose (melksuiker) kan een probleem zijn in zeer grote hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als een lichaam gewend is aan dit soort hoeveelheden is het trouwens geen probleem.
Maar dan heb je het of over zeer actieve en/of extreme sporters, zeer harde werkers, of ernstig overgewicht.

Antwoorden (2)

Je slaat nooit alle calorieën op in je vetweefsel; je lichaam is nou eenmaal geen perfecte spijsverteringsmachine. Een deel van de calorieën zal altijd weer uitgescheiden worden via de een of andere lichaamsopening.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
als je normale hoeveelheden eet dan wordt het geabsorbeerd (vitamines,mineralen etc.) als er teveel eten is dan worden die stoffen niet meer geabsorbeerd en worden die vet en dat vet kan als energie gebruikt worden als je bijv. een dagje niet hebt gegeten
dit gebeurt altijd in america ze krijgen veel te veel calorieen binnen en krijgen overgewicht daardoor
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
het hele punt is dat die stoffen(vet/koolhydraten) juist WEL worden geabsorbeerd, want pas daarna kun je ze opslaan als vet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar stel nu dat je 30 cakejes van 200kcal eet, dat levert 6000 kcal. Je zou er vervolgens nog 20 extra eten, goed voor nog eens 4000kcal. Neem je evenveel van die voedingsstoffen op uit die laatste 20 dan uit die eerste 30, of komt er meer in je ontlasting terecht omdat je lichaam "vol" is
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat het vooral afhangt van hoe snel de ontlasting het lichaam weer verlaat.
Want als dit heel snel gebeurd heeft het lichaam ook maar amper de tijd gekregen om hier iets uit op te nemen.
Als je bijvoorbeeld aan de diarree bent krijgt het lichaam ook maar amper de tijd om iets uit het voedsel op te nemen.
Als je te lang aan de diarree bent val je o.a daarom vaak ook af.
Uiteraard ook omdat je eetlust dan meestal stukken minder is en je daarom ook minder als normaal eet.