Waar komt de pijn in mijn onderbenen vandaan bij ongesteldheid en wat kan ik eraan doen?

Altijd als ik ongesteld ben, heb ik de dag ervoor en de eerste twee/drie dagen last van mijn onderbenen. Het rare hieraan is dat ik verder geen menstruatieklachten ervaar. Ik heb geen kramp in mijn buik en ook niet in mijn rug. Ik las ergens dat pijn in de bovenbenen vaak uitstralingspijn is, maar kan dit ook in de onderbenen als ik verder geen krampen ervaar? De pijn voelt als een soort groeipijn; erg zeurderig en zwaar en na een tijd gaat het ook wel echt pijn doen. Ik heb er veel last van als ik grote stukken moet lopen of op school bijvoorbeeld met een zware tas rondloop. Wat kan ik hieraan doen? Gewoon een aspirine slikken of is er een wondermiddeltje dat me hiermee kan helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
37.7K
Cryofiel
7 jaar geleden
Zit de pijn meer in de spieren of meer in de botten, of kun je dat niet goed beschrijven?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@cryofiel Het is moeilijk te beschrijven, maar ik denk het meest in mn spieren. Daarom krijg ik er ook meer last van als ik een lange wandeling heb gemaakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hou je veel vocht vast toevallig, als je ongesteld bent?
Cryofiel
7 jaar geleden
Die algemene tip om altijd maar mineraal X en vitamine Y te slikken, kan contraproductief zijn. ALS je een gebrek hebt aan X of aan Y, is het natuurlijk zinnig om extra te slikken. Maar als je juist géén gebrek hebt, is extra slikken op z'n best zinloos, en als je pech hebt zelfs schadelijk. Het opheffen van een niet-bestaand tekort kan gevaarlijk zijn. Niet zomaar gaan slikken dus.

Antwoorden (2)

Prikkelende spieren in de onderbenen hebben heeft vaak te maken met een slechte bloedcirculatie. Een moeilijk op gang komende menstruatie heeft daar meestal óók mee te maken. Door warmte te gebruiken zorg je voor een betere doorbloeding van het spierweefsel. Neem dus een warm bad of een warme douche. Massage kan ook helpen.
Amadea
7 jaar geleden
Je vraagt als laatste naar een wondermiddel.
Zo wil ik het niet noemen, maar toch: Magnesium

Maar zo simpel is het niet want dat komt in vele vormen.
Magnesium citraat is de meest bekende goed opneembare vorm.
Klachten als diarree zijn dan ook niet te verwachten, dat gebeurt alleen bij goedkope vormen die nauwelijks opneembaar zijn als magnesiumoxide wat trouwens wel een veilig laxeermiddel is, maar als supplement ongeschikt.

Neem als je het alleen rond je ongesteldheid wilt nemen, minimaal 400mg per dag, maar dat kan je ophogen naar 1000 mg.
(1000 is veel als je dat elke dag gaat nemen, dan is de kans groot dat een deel niet opgenomen wordt en dan krijg je dus hetzelfde effect als bij magnesiumoxide)
Neem het verspreid over de dag, niet bij een maaltijd en met ruim water in. Een deel zou ik voor het slapen nemen.

De oorzaak van de pijn in de benen maakt niet eens zoveel uit. Ook als dat gewone spierpijn zou zijn, helpt magnesium.

Toegevoegd na 2 minuten:
extra tip: Een (voeten)bad met magnesiumchloride. (ook bekend als magnesiumvlokken)