Is waterflos in combinatie met een interdentale borstel effectief?

Ik deed voorheen enkel met een waterflosser werken, toen kreeg ik te horen dat ik interdentale borstels moest gaan gebruiken, maar nu lees je in wetenschappelijke artikelen dat waterflos effectiever is in het verwijderen van tandplaque dan interdentale borstel. Nu weet ik dat de interdentale borstel voor mij goed zijn tegen bloedend tandvlees dus wil ik deze blijven gebruiken. Maar is de combinatie van waterflosser en interdentale borstel dan effectiever dan de combinatie normale floss en interdentale borstel?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Gebit
1.6K

Antwoorden (1)

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat flossen werkt. Het is zinloos, tenzij je het goed doet - maar dat doet bijna niemand. De Amerikaanse regering heeft het advies om dagelijks te flossen ingetrokken. Wetenschappers van het Academisch Centrum voor Tandheelkunde Amsterdam vinden het terecht dat het advies is ingetrokken. Ze raden wel aan om andere methodes te gebruiken voor het reinigen tussen de tanden: gebruik bijvoorbeeld ragertjes en stokers.

Een waterflosser kan de plak die aan het glazuur is gehecht niet wegspuiten, daar is de plak te kleverig voor. Wel verwijdert een waterflosser veel schadelijke stoffen uit de plak en remt deze de groei van de plak.
Als je goed met interdentale borstels werkt, is een waterflosser niet per se nodig. Maar als je de flosser al hebt, kan deze in combinatie gebruiken nog wat effectiever zijn om je gebit schoon te houden.
Gewoon flossen zou ik dus laten.
SimonV