Kan een mens ernstige ziektes tegen gaan door extreem gezond te leven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met tegengaan? Zorgen dat je ze niet krijgt? Of als je ze al hebt, zorgen dat ze minder snel verergeren? Of dat je er niet dood aan gaat? Of dat je er weer vanaf komt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Extreem en gezond samen gebruiken voelt een beetje geforceerd. Pas maar op dat je drang om gezond te worden geen dwang wordt want dan zit je met een manie en die zijn doorgaans niet positief voor een goede uirgebalanceerde levensstijl en hoe gek het ook klinkt, af en toe iets slechts doen is goed, de hersenen maken stofjes (dopamine) aan waar je je happy van voelt en geluksgevoel heeft juist weer een hele positieve uitwerking op een gezonde levensstijl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fynnya ik bedoel meer om tegen te gaan en zorgen dat het niet escaleert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi allemaal zie ook mijn antwoord op deze vraag

Antwoorden (16)

Ja dat kan absoluut.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn zus heeft er een boek over, ik weet de titel zo niet meer. Maar ik zal het haar voor je vragen.
Echt een mooi en wijs boek.

Toegevoegd na 19 minuten:
En extreem gezond zou ik het niet noemen, veel dingen die we nu eten dat is pas extreem ongezond voor ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet per definitie! Uiteraard heb je wel minder kans op erge ziektes als je gezond leeft, alleen tegengaan zal moeilijk worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het schijnt wel te kunnen, maar er zijn ook verhalen bekend van mensen die zo extreem gezond leefden, en toch een vroegtijdige dood beleefden door alle stress die ze kregen door het extreme leefgedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zoiets van "Als het je tijd is, is het je tijd. ".
Natuurlijk moet je letten op wat je eet, maar niet extreem gezond gaan leven, maar ook lekkere, ongezonde dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het leven wordt er niet noodzakelijk leuker van als je extreem gezond leeft. +
Ja en Nee... Ja het is mogelijk, maar NIET door extreem gezond te leven. Het is mogelijk door de juiste afweer te creëren, door de juiste dna-strengen te activeren en de ziekmakende te de-activeren. Dat doe je met je gedachten (of overtuigingen) en (absoluut) niet door extreem gezond te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, absoluut niet. Door je luchtwegen, door je oogbol, door beschadigingen in je huid kun je altijd infecties door bacteriën of virussen opdoen waar je lichaam absoluut niet tegen kan. Neem bv. het kwaadaardige Ebola-virus; daar is geen kruid tegen gewassen. In het gevecht van het lichaam tegen dit soort binnendringers helpt het natuurlijk wel als je lichaam over veel voedingsstoffen beschikt, over voldoende witte en rode bloedlichaampjes en verder weinig andere problemen kent. Je maakt dus een grotere kans op overleven en herstel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deels wel.
Hoe gezonder je bent hoe weerbaarder je lichaam is. Hogere weerstand en een sterker immuun systeem helpen altijd.
In vroeger tijden was het zo bv geen uitzondering als mensen die in hun beste vorm waren die tijd uitkozen om zich bewust met pokken te infecteren om zo de risico's te minimaliseren wanneer er weer eens een uitbraak was. Veel mensen kregen de ziekte sowieso en het viel mensen op dat wanneer je in goede vorm en gezondheid was wanneer je het krijgt de kansen dat je dood ging heel wat kleiner waren dan wanneer je net verzwakt was door een griepje of ouderdom. Dat systeem was niet ideaal maar bij gebrek aan vaccinaties probeerde met toch wat.

Het geld ook voor meer beruchte infectie ziekten. Zoals bij het eerder geopperde Ebola dat in Afrika hele dorpen kan uitroeien maar bij gezonde mensen onder goede medische zorg een stuk lagere overlijdingskans heeft (geloof zelfs zo laag als 50% in meer recente gevallen).

Ander voorbeeld zie je met oa middeleeuwse pest uitbraken. Toen de mensen gezonder gingen leven en de steden schoner werden onder invloed van de gilden, zag je een stuk minder ziekten en uitbraken waren ook veel kleinschaliger.

De beste verdediging blijft natuurlijk om infectie te voorkomen voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is.

Er bestaat overigens niet zoiets als extreem gezond. Maar zorgen dat je normaal gevarieerd eet en regelmatig sport maakt wel degelijk verschil uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziek worden heeft in grote lijnen met twee dingen te maken.
1 erfelijke aanleg.
2 je weerstand.

Indien je erfelijke aanleg dermate ongunstig is, kan je allelei ziektes oplopen, ook als je gezond leeft.
Is je erfelijke aanleg gunstig en je zal extreem gezond leven, dan zal je voldoende weerstand hebben tegen de meeste ziektes.
Echter er zijn, zeker tegenwoordig nieuwe ziektes gekomen waar ons lichaam nog geen weerstand tegen heeft, dan ben je dus nog de klos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kort en krachtig, prima formulering! +1
Je hebt soorten ziektes en soorten manieren van gezond leven.
Ten eerste kun je niets doen tegen erfelijke ziektes en kwalen.
Veel ernstige ziektes die niet erfelijk zijn komen door een stuurbare ongezonde levenstijl (roken, eten bewegen etc)
Een deel van de ziekten zijn niet te sturen. Ongezond leven kan ook met je werk te maken hebben en met zaken als stress, als je een stresser bent dan zul je daarvoor in behandeling moeten gaan om er een gezonde levensstijl op na te houden.
Heb je ongezond werk dan zul je van baan moeten wisselen voor een gezonde levensstijl.
Tegen gaan kun je ze (de meeste dus) zeker maar helemaal voorkomen zeker niet.
Naast een gezond lichaam kan een gezonde geest ook veel ziektes voorkomen die door hun grote impact tot ernstige ziektes kunnen uitgroeien dus zeker niet verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wens is de vader van de gedachte.
Mijn internist heeft gisteren darmkanker geconstateerd, maar dat heeft helemaal niets te maken met menselijk ingrijpen. De dna van de darmcellen is gewoon zijn oorspronkelijke functie 'vergeten' en laat zich niet meer weerhouden om zich te vermenigvuldigen.
Aan alles zit een begin en het is een zorg voor de natuur, dat aan alles ook een einde komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geachte,

Wat is extreem ziek of extreem gezond ?

Ik denk dat er een gezond evenwicht moet te vinden zijn tussen deze beiden !

Veel welvaartsziekten zijn het gevolg van een ongezonde voeding en levenswijze, ook stress is een grote factor en ligt vaak aan de basis van deze ziekten !

Denken we hierbij aan kanker, hartfalen, kantoorstress,
stress in het verkeer (fileverkeer), overgewicht (obesitas)
en zo kunnen we nog even doorgaan !

Dan spreek nog niet over het klimaat en global warming !
de opwarming van de aarde heeft ook gevolgen voor dieren, planten en uiteindelijk de mens !

Indien we zelf willen overleven moeten we een stapje achteruit in de evolutie !

Voor onze moderne welvaart betalen we een hoge prijs !

Voor meer info verwijs ik graag naar enkele linken !

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik denk het wel. Maar de juiste elikser vinden hiervoor is erg moeilijk. Gezond is niet alleen je voedsel, maar ook je lchamelijke en mentale instelling in het leven. Dus hoe jij je niet te druk maakt over allelei mentale onderwerpen.

Alleen met je lichaam en geest kan je gexond blijven en worden. De kracht van het leven is enorm en enorm ondergewaardeerd. Maar dit is allemaal mijn optiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan absoluut, er is onderzoek gedaan naar mensen op en nogal geisoleerd eiland die heel primitief leefden, men had nog nooit gehoord van suikerziekte kanker enz. ze leefden ook langer dan tegenwoordig, totdat er een grondstof werd gevonden en de welvaart nam toe ze aten dus ook meer luxere etenswaren want het geld was ervoor.
Nu 50 jaar later kamt men daar nu ook met de welvaartsziekten!

(zwaarlijvigheid, suikerziekte, aambeien hartaanvallen, colitis, kanker, maagzweren, hernia, bloindedarmontsteking galstenen)

Gezond eten dus de meest onbewerkte etenwaren zijn het allerbeste zoals het bedoeld is en geschapen om te eten!

Toegevoegd na 6 minuten:
Ze heten natuurlijk niet voor niets welvaartsziekten! Ook de ziekte adhd en sommige soorten van suikerziekten kunnen genezen door alleen puur en onbewerkte producten te eten onderzoeken staan in het boek

Gezond eten en drinken op basis van de Bijbel
door dr rex russel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is niet mogelijk.

van alles kan zomaar gebeuren, je kunt na 20 jaar sporten en 'gezond' eten, toch reuma krijgen.
zoals Eddijst zegt: het is deel erfelijk en deels een weerstandskwestie. je kunt voor totaal onverwachte, ongeplande zaken komen te staan die zorgen dat je gezondheidssitatie verandert. extreem gezond leven helpt daar niet tegen, integendeel: je kunt er zelfs ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij werkt het andersom, door ongezond te leven wordt de kans op ernstige ziektes vergroot, je gaat ze niet tegen door gezond te leven, maar vergroot de kans ook niet.

Mijn moeder heeft altijd gezond geleefd, groenten uit eigen tuin, weinig suiker/weinig vet, geen overgewicht en veel bewegen (op de fiets naar het werk enzo), nooit gerookt, ook geen meeroker in huis, en toch heeft ze kanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik denk het niet... anders zou je immers kunnen zeggen dat het iemands 'eigen schuld' is als hij/zij ziek is...

En het is nu eenmaal zo dat de een 90 wordt terwijl hij rookte, dronk, en alles deed wat niet gezond was, terwijl een ander die altijd heel gezond heeft geleefd vroeg overlijdt... bv aan longkanker, zonder ooit gerookt te hebben...

Wat wel zo is, is dat je je eigen gezondheid zo optimaal mogelijk kunt maken door gezond te leven... maar ziek worden kan helaas altijd nog... maar ja, de dood kun je immers ook niet voorkomen...hoe gezond je ook leeft...

Toegevoegd na 4 minuten:
En te gefixeerd hiermee bezig zijn, wijst op angst...wat ook weer heel ongezond is...
Laconieke en tevreden mensen worden vaak weer gezonder oud dan angstige en stresserige mensen...