Is het normaal dat mijn urine zoet ruikt?

Ik ben al een tijdje bezig met dieetpillen innemen. Wat eigenlijk totaal niet nodig is. Ik ben 1.60 en weeg 52 kg. Ben gewoon hartstikke koppig.

Ik heb alleen met mijn domme kop te veel pillen genomen. (De ene dag 7, daarna 2 dagen achter elkaar 5 pillen, daarna 3 pillen in een keer. Terwijl ik er per dag maar 2 mag. 1 rond de ochtend en een rond de middag)

Nu ben ik ongesteld geworden, gisteren nacht. Na 10 dagen. Meestal gebeurt het om de 23 dagen. Ik maak me er niet zoveel zorgen om. Heb nooit last van kramp enzo.

Maar vanochtend rook m'n urine dus heel erg zoet. Er staat op de verpakking ook dat er chromium in zit. Ik heb die shit dus gegoogled. En er staat dat het je bloedsuikerspiegel onder controle houdt.

Hoe komt het dan dat m'n urine zoet ruikt? Ik ga de pillen zo weggooien. En nu ik dit aan het typen ben, heb ik een zoete smaak in m'n mond (heb alleen keel pastilles gegeten).

Moet ik het even laten, of gewoon naar de dokter voor de zekerheid? Diabetes zit wel in de familie. Mijn oma heeft type 2, en m'n neefjes en tante/nicht hebben type 1.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet normaal. Hoewel: het is een 'normaal' gevolg van veel te weinig (koolhydraten) eten. Dat betekent niet dat het goed is (integendeel!) maar het is ook niet abnormaal. Het is een normale reactie van je lichaam op een abnormale situatie.

Je vertelt het niet, maar ik denk dat ik er niet ver naast zit als ik aanneem dat je veel te weinig eet. Je lichaam heeft onvoldoende energie om te verbranden en is bezig je vet- en spierweefsel af te breken. Dat kun je een beetje vergelijken met het opstoken van de meubels in een huis waar geen brandhout aanwezig is om de kachel mee op te stoken. Je bent roofbouw aan het plegen op je lichaam. Waarschijnlijk heb je naast een zoet ruikende urine en zoete smaak in je mond ook last van vermoeidheid, concentratieproblemen en ben je snel buiten adem. Misschien heb je ook geen eetlust meer. Als je graag wilt afvallen vind je dat misschien wel handig, maar het is juist een teken dat je lichaam helemaal in de war is. Ik kan je ook alvast vertellen dat als je op dit moment een langdurige inspanning zou moeten leveren (denk aan langdurig sporten) je dat niet zult volhouden.

De 'meubels' van jouw 'huis' (=lichaam) zijn vet- en spiercellen. Het afbreken van vetcellen kan aantrekkelijk klinken voor iemand die graag af wil vallen, maar jij moet helemaal niet afvallen. Vergeet niet dat je vetcellen nódig hebt: alleen overtóllig vet is nadelig. Voor een vrouw is het helemaal belangrijk om geen al te laag vetpercentage te hebben, want dat hebben we nodig om überhaupt vruchtbaar te kunnen zijn en blijven. Daarbij heb jij je lichaam in zo'n stresstoestand gebracht dat je niet gericht vet aan het verbranden bent, maar vet én spierweefsel. Spieren hebben we nodig om gewoon onze dagelijkse dingen te kunnen doen. En vergeet niet dat ook je hart een spier is.

De remedie is niet alleen die pillen weggooien, maar vooral ook voldoende gaan eten. En niet alleen eiwitten, maar ook koolhydraten. Pak gewoon eens een boterham, dat is een prima bron van goed verbrandbare energie.

Als je wel genoeg hebt gegeten de laatste tijd, kan er ook iets anders aan de hand zijn. Zoals al is genoemd komt een zoet ruikende urine ook voor bij - ontregelde - diabetes. Vermoed je dit, ga dan naar je huisarts. Maar ga sowieso: je vertoont namelijk symptomen van een eetstoornis. Of dit nu een eenmalig iets was of je al langer problemen hebt: bespreek het asjeblieft met je huisarts zodat die kan inschatten of en wat voor hulp je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik eet juist veel. Ik ben veganist en eet voornamelijk groenten. Maar af en toe heb ik zo'n vieze vreet kick en eet alleen maar ongezonde troep. Ik wil perse 49 kg wegen. Dat is net boven de grens. Zolang ik maar onder de 50 ben. Ik ben gewoon te koppig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Veel" eten als je voornamelijk groente eet, is vooral veel eten in volume. Met voldoende eten bedoelen we voldoende energie (calorieën) eten, en ook de juiste voedingsstoffen eten. Groenten zijn enorm laag in calorieën en je moet echt grote hoeveelheden eten als je dan aan voldoende voedingsstoffen wilt komen. Waar haal jij je koolhydraten uit? Eet je brood, volkorenproducten, (zoete) aardappel en peulvruchten (ook voor je eiwitten heel belangrijk)? Eet je ook fruit? En wat eet je aan vetten? Eet je bijvoorbeeld regelmatig noten en avocado, gebruik je olie om in te bakken? Gebruik je een goed B12-supplement of eet je voldoende verrijkte producten? Houd je goed in de gaten dat je al je vitaminen en mineralen binnenkrijgt? Veganistisch eten is een heel respectabele keuze, maar je moet wel echt wat meer puzzelen om ervoor te zorgen dat je van alles voldoende binnenkrijgt. En als je al neigt naar een bepaalde dwangmatigheid rondom voedsel en gewicht (en zonder te weten hoe dat precies zit bij jou is het écht wel zorgelijk dat je zo'n waarde hecht aan een bepaald getal op de weegschaal en daarvoor zover gaat dat je niet alleen dieetpillen gebruikt, maar er ook een veel te hoge dosis van inneemt), is het om die reden niet altijd de beste keuze voor je eigen mentale gezondheid.
Misschien zou je eens een veganistische of vegan-vriendelijke diëtist kunnen bezoeken voor advies?
Cryofiel
7 jaar geleden
Veganistisch voedsel heeft een andere aminozuursamenstelling dan "normaal" voedsel. Daarnaast kun je tekorten oplopen aan bepaalde vitaminen en mineralen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De soja producten wat ik eet bevatten wel veel ijzer en vitamine B12, etc. Ik eet ook fruit, maar alleen als toetje. Brood lust ik niet, maar eet het wel als er niets anders te eten is.
Cryofiel
7 jaar geleden
Als je dieetpillen neemt, maakt het niet veel uit wat je eet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meestal kom je met je B12 niet uit als je geen supplement gebruikt, wist je dat? Verrijkte producten bevatten daar lang niet altijd voldoende B12 voor. Ik weet niet wélke sojaproducten je gebruikt, maar kijk daar even goed naar. Goede informatie vind je bijvoorbeeld hier:
http://wiki.veganisme.org/index.php/Vitamine_B12 Het kan sowieso geen kwaad voor veganisten om af en toe hun B12 (en vitamine D) te laten controleren. En geen brood dus, maar wat dan wel? Waar haal je je koolhydraten uit? Het gaat me er trouwens niet zozeer om dat je dat hier gaat vertellen, en ik heb er ook veel te weinig verstand van om je daarin te adviseren. Daarom noem ik ook de diëtiste als mogelijkheid. Met alleen groente kom je er nu eenmaal niet. En, eerlijk is eerlijk: als jij eerst vertelt dat je een overdosering aan dieetpillen hebt genomen terwijl je al slank bént, dat je nu symptomen vertoont van ondervoeding (je zoete urine) en dat je per se minder dan 50 wilt wegen, dan ga ik me toch afvragen wat je precies bedoelt als je vervolgens zegt "veel" te eten. Je schrijft immers dat je probeert af te vallen, dus je eet vast niet genoeg om je gewicht stabiel te houden. Of zie ik dat verkeerd? En nogmaals: in wat jij beschrijft als 'koppigheid' zie ik kenmerken van een eetstoornis. Daarmee zeg ik niet dat je een eetstoornis hébt, want dat kan ik helemaal niet weten, maar wel dat je er verschijnselen van vertoont. Want zo ontzettend veel waarde hechten aan een getal op de weegschaal is niet gezond, en af willen vallen terwijl je wéét dat dit helemaal niet nodig is, al evenmin. Ga je nog naar de huisarts met je klachten? Vertel dan ook hoe dit zo gekomen is én vertel dat je veganist bent, anders is de kans groot dat je (voedings)adviezen krijgt waar je niet mee uit de voeten kunt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik eet wel hartstikke veel. Voornamelijk groenten (rauw, gestoomd, gebakken, etc.). Maar er zijn momenten dat ik dagenlang niets of bijna niets eet. Je hebt gelijk. Ik héb een eetstoornis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is naar. Het verklaart wel je zoet ruikende urine, en wat dat betreft klopt dan wat ik hierboven schrijf in mijn antwoord: je lichaam is in een dusdanige stress-toestand dat het zichzelf aan het afbreken is. Een heel akelige situatie. Heb je hulp voor je eetstoornis? Zo niet: ga dan naar je huisarts. En zo ja: kaart dit dan aan bij je behandelaar, maar ga óók naar je huisarts. Bij eetstoornissen kunnen er eigenlijk op elk moment gedurende de stoornis medische complicaties ontstaan, en het is goed om alert te blijven. Wat dat betreft is je vraag hier heel goed: je merkt iets op in je lichaam en gaat daarmee aan de slag door uit te zoeken waar dit door komt. Je bent dus goed bezig met 'luisteren naar je lichaam'. De volgende stap is om daar actie op te ondernemen en naar de huisarts te gaan. En nogmaals: 'veel eten' is als je vrijwel alleen groente eet, vooral heel veel in termen van volume. Je kunt een enorm vol bord met groente eten, maar nog steeds minder energie hebben binnengekregen dan wanneer je een halve portie pasta met gevulde pastasaus eet. Daarbij is plantaardige voeding minder calorierijk én minder nutriëntdicht dan dierlijke producten. Dat betekent dat veganisten veel grotere hoeveelheden voedsel tot zich moeten nemen om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen, maar ook al om simpelweg aan hun dagelijkse energiebehoefte te voldoen. Je zult dus wel veel móeten eten, als je tenminste veganist wilt (kunnen) blijven. Maar je zult ook moeten letten op wát je binnenkrijgt. Dat is gemakkelijk gezegd tegen iemand met een eetstoornis natuurlijk, ik weet het. Ik hoop echt dat je goede hulp krijgt vanwege je eetstoornis; dat zijn echt rotziektes. Maar ga hoe dan ook naar je huisarts met dit nieuwe symptoom, of die nu van je eetstoornis weet of niet.

Andere antwoorden (1)

Zoet ruikende urine is niet goed - en zoet smakende urine is al helemaal niet goed. Dat duidt op (één van de vormen van) diabetes. Aan je toelichting te zien weet je dat al.

In dit geval kan de troep die je hebt geslikt natuurlijk voor een (hopelijk tijdelijk) probleem hebben gezorgd. Zolang je maar stopt, en vooral: blijft stoppen, hoef je je in dat geval geen zorgen te maken. Dan herstelt het lichaam zichzelf na een dag of twee, drie.

Blijf je echter last houden van zoete urine, dan zou ik zeker even langs de huisarts gaan voor een controle op diabetes. Diabetes is tegenwoordig niet meer het grote probleem dat het vroeger was, het is nu hooguit wat lastig, wat irritant. Maar dat geldt alleen wanneer je er op tijd bij bent.

Dus wanneer je last blijft houden van zoete urine: zeker langs de huisarts gaan. Ook wanneer je de andere verschijnselen van diabetes merkt.

Wanneer je twijfelt, kun je ook even langs de huisarts gaan voor een testje, gewoon voor de zekerheid. Maar dan heeft het niet zo'n haast.

Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn zweet ruikt ook zoet. Naar versgebakken koekjes. Dacht eerst dat het door de keuken kwam. Maar we hebben niets zoets. En de geur komt echt op plekken waar ik het meeste zweet. Ik heb de pillen al weggegooid. En als het na een week nog niet weg is, ga ik naar de dokter toe.
Cryofiel
7 jaar geleden
Het kan ook een stofwisselingsstoornis zijn. In dat geval mag je nog blij zijn dat je zoet ruikt. Er zijn ook stofwisselingsstoornissen waarbij je naar vis gaat ruiken.
Cryofiel
7 jaar geleden
Of je nu geraffineerde suiker eet of andere vormen van suiker, daar zit niet heel veel verschil tussen. Ook van veel vruchtensappen kun je een te grote hoeveelheid suiker binnenkrijgen. Wat chroom betreft: extra chroom nemen is alleen zinvol wanneer je een tekort hebt. Het aanvullen van een niet-bestaand chroomtekort is schadelijk.