Wat zegt een bloeduitstorting ná het bloedprikken voor bloedonderzoek over jouw gezondheid?

Veel mensen die bloed moeten prikken voor bloedonderzoek krijgen een bloeduitstorting ná het bloedprikken. Als kind zijnde heb ik nooit last gehad van bloeduitstortingen bij ná het bloedprikken danwel voor vaccinatie of bloedonderzoek. Wat zegt het over mijn gezondheid dat ik nu wel bloeduitstortingen krijg ná het bloedprikken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30.8K

Het beste antwoord

Niks. Vooral dat je na het verwijderen van de naald het wondje niet goed genoeg hebt dichtgedrukt.

Bij bloedprikken wordt er een vrij grote ader aangeprikt, die na het tappen nog wel even kan doorbloeden. Ook als er bovenop al een korstje zit, kan hij onderhuids nog wel een beetje nabloeden. Druk je de wond na het prikken niet goed dicht, dan kan dat nabloeden - met wat geluk - een knijter van een blauwe plek achterlaten.

Het is wel zo dat de een makkelijker blauwe plekken krijgt dan de ander. Ik probéér het altijd, vind het wel lachen, maar hoe slapjes ik mijn vinger ook op het wondje druk, meer dan een centimeter of twee wordt het nooit, terwijl mijn vriendin echt vaak van de oksel tot de pols blauw uitslaat. (Haar gezondheid is trouwens beter).

Wellicht heeft het iets te maken met hoe snel je huid na een wondje sluit, terwijl de bloeding onderhuids nog niet helemaal voorbij is. (En aangezien de huid met de jaren minder elastisch wordt, zou dat een verklaring kunnen zijn). Maar over je gezondheid, bloeddruk, samenstelling van je bloed, bloedgroep of wat dan ook zegt het we of niet krijgen van blauwe plekken eigenlijk niets.

Met vaccinaties kun je het overigens niet vergelijken ; die vinden meestal plaats in de spier of net onder de huid, en niet in de grote aderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder antwoord. Iedereen bedankt voor de reacties, ik begon mij al zorgen te maken over mijn bloed.

Andere antwoorden (2)

Als je een bloeduitstorting krijgt na het prikken, is dat vaak gewoon dat er (gedeeltelijk) is misgeprikt in je ader.
Heeft niet met je gezondheid te maken, maar eerder met de (on)kunde van de persoon die het bloed afnam.
Ritsuka
11 jaar geleden
fremar
11 jaar geleden
laat staan een uitzondering,maar meestal kan de persoon die prik hier niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerlijk is eerlijk, ik krijg eigenlijk nooit een blauwe plek, welke kluns me ook prikt, en mijn vriendin krijgt van dezelfde prikker (bloedbank) giga bloeduitstortingen. En dat elke keer. De persoon heeft er dus denk ik meer mee te maken dan de 'prikker'.
In theorie kan het best natuurlijk, maar mijn ervaringen stroken er niet echt mee.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb het altijd, mijn aderen zijn moeilijk te vinden, liggen wat dieper en zijn dun.
Dus ze prikken altijd 2-3 keer mis.
Dit zegt niets over je gezondheid,bij de meeste mensen is dit een normaal verschijnsel doordat er een beetje bloed onderhuids blijft zitten(door de prik).
fremar