Wat kan de oorzaak zijn van druk in de oren?

Goedendag, ik heb sinds een week last van druk in mijn oren. Ik was afgelopen donderdag bij de huisarts geweest en hij zei dat het niet komt door teveel oorsmeer, maar dat het kan zijn dat de buis van eustachius niet goed werkt. Hij heeft mij geadviseerd om neuspray te gebruiken. Ik gebruik het nu sinds vrijdag maar ik merk nog niet echt verschil. Als ik s'ochtends opsta dan voel ik geen druk maar ongeveer na 2 uur begint de druk in mijn oren. Het voelt alsof er wat zit achter mijn trommelvliezen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
19K
paulus811
7 jaar geleden
Dan lijkt me een nieuw bezoekje aan de huisarts op zijn plaats.

Antwoorden (1)

Een drukgevoel in het oor kan het gevolg zijn van een middenoor- of binnenooraandoening. Bij drukgevoel raadpleegt u best altijd een NKO-arts.

Oorzaken van drukgevoel
Drukgevoel in het oor kan veroorzaakt worden door acute middenoorontsteking. Het vocht in het middenoor drukt tegen het trommelvlies en geeft een drukgevoel en pijn. Een drukgevoel kan ook ontstaan door een probleem met de buis van Eustachius (vb. door een verkoudheid). Deze ‘tunnel’ verbindt de neusholte met het middenoor. Hierdoor ontstaat een onderdruk in het middenoor die het trommelvlies naar binnen zuigt.
Wanneer de buis van Eustachius slecht werkt, behandelt de arts de aandoening met medicijnen die het slijmvlies van de neus en van deze buis doen ontzwellen. In sommige gevallen worden trommelvliesbuisjes geplaatst.

Wordt het drukgevoel veroorzaakt door het slakkenhuis? Dan kunnen medicijnen in sommige gevallen ook hier helpen. De medicatie herstelt de functie van het binnenoor, vermindert de vochtophoping en neemt zo de klachten weg.
fremar