is het gevaarlijk om de damp in de ademen van verbrande pvc buis ?

Ik ging met een aansteken spelen. De aansteker deed ik onder een pvc pijp. Opeens zag ik damp en kwam er een zwarte streep lang de pvc buis. Ik had de dam ingeademd en gelijk te kamer bespoten met parfum. Is het gevaarlijk ?

Ik heb de dam 4 sec ingeademd en liep er mee door de kamer naar de bad kamer en had het gedoofd.

Kan de damp schade aan richten ?
Kan ik er van dood gaan ?
Gaat te geur snel weg ?
Gaan te spullen kapot door te damp ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Zal wel meevallen maar je moet niet spelen met vuur.

Antwoorden (1)

Bij de verbranding van PVC komt dioxine vrij, waarvan wetenschappelijk bewezen is dat het kankerverwekkend is, bij herhaaldelijke blootstelling aan dioxine. Hoogstwaarschijnlijk zal het eenmalig inademen van de PVC damp geen gevolgen hebben, maar ik zou er geen gewoonte van maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat ook vrij komt en je sneller zult merken is zoutzuur (HCl): irriterend voor de slijmvliezen....