waarom mogen er in een ambulance geen doden vervoerd worden?

Wat gebeurt er dan als iemand in de ambulance al 'klinisch dood' is?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik begrijp dat je niet een ambu belt als je eigenlijk een uitvaartverzorger nodig hebt, maar waarom men geen overleden personen mag afvoeren na bijvoorbeeld een groot verkeersongeluk? De ambu's ter plaatse zijn er dan toch al, waarom nog langer wachten op speciaal vervoer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.8K

Het beste antwoord

Dat is niet helemaal waar

hieronder een stuk tekst met een gelijk soort vraag van www.uitvaart.nl

Tot slot vraagt u hoe het vervoer van een overledene bij een niet-natuurlijke dood is geregeld. Wel, ook hier zijn geen regels voor. Als iemand op straat dood wordt aangetroffen en er is een ambulance gewaarschuwd, dan brengt meestal die ambulance de overledene naar het mortuarium. Men zegt wel eens dat dat alleen kan omdat men nog niet absoluut zeker weet dat de overledene dood is, omdat de dood nog niet door een arts is vastgesteld. Dat is lariekoek. Ambulancediensten spelen gewoon niet graag voor rouwvervoerder, maar er is geen enkele wettelijke belemmering.
Als de politie iemand in een woning vermoord heeft aangetroffen, en het lijk moet vervoerd worden, dan schakelt men meestal professioneel rouwvervoer in. Dan kan zijn van een begrafenisondernemer, maar er zijn ook professionele rouwvervoerders, speciale bedrijven, waar de politie soms afspraken mee heeft.
Dat verschilt van stad tot stad en van regio tot regio. Er zijn geen wettelijke regels voor. Uiteraard kan het vervoer ook de keuze van de nabestaanden zijn, als die bereikbaar zijn, en als geen nader onderzoek nodig is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ook een reden: een ambulance is een spaarzaam hulpverleningsvoertuig. Aan een dode valt geen hulp meer te verlenen. Als de ambu deze toch vervoert is het voertuig niet meer beschikbaar voor mensen die wel nog hulp nodig hebben.
Dat vaak een dode toch vervoerd wordt heeft ook te maken met de omstanders. Die begrijpen vaak niet als een ambu wegrijdt en niets meer doet.
Vaak wordt het slachtoffer dan toch 'geholpen'en overlijd onder weg naar het ziekenhuis.
Het slachtoffer is dan snel afgevoerd en er hoeft niet gewacht te worden op een doktor en vervolgens nog op een uitvaart voertuig.
Scheeltvaak veel tijd en in die tijd kan de weg worden vrijgegeven en gemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk ook: alleen een arts mag de dood constateren, dus vaak zul je zien dat iemand gereanimeerd wordt tijdens de rit naar het ziekenhuis. Als dat geen effect heeft, wordt iemand eenmaal in het ziekenhuis doodverklaard door een arts.
Bij een groot ongeluk komt vaak wel een arts ter plekke, die kan mensen doodverklaren en dan mogen ze officieel niet per ambulance afgevoerd worden.