Hoe kun je een vriendin helpen die iets echt niet durft te vertellen maar dit wel wil?

Een vriendin van mij (17) heeft vroeger allemaal dingen meegemaakt die ik nu niet kan zeggen omdat ze dat niet zou willen. Maar ze wil het nu graag aan de klas vertellen zodat ze haar beter begrijpen. We hebben dit geprobeerd maar ze liep uiteindelijk huilend de klas uit. Weet iemand hoe ik haar kan helpen zodat ze het wel durft?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
Als ze het echt graag wil vertellen, kan ze het opschrijven en dat delen met de klas.

Antwoorden (1)

Je kunt het nog een keer proberen, maar bereid het dan beter voor. Pak het echt aan als een "spreekbeurt"; zet dingen op papier en oefen je tekst, net zo vaak tot je er een beetje afstand van kunt nemen en het verhaal vertellen zonder teveel in emotie te schieten. Overleg ook met de leraar ; misschien is bijvoorbeeld in plaats van een presentatie, een kringgesprek beter. Of een discussie rondom "haar" thema zodat het niet alléén over haar gaat.

Ze kan zelfs haar verhaal op papier zetten en (laten) voorlezen voor de klas, of de tekst uitdelen om ieder voor zich te laten lezen. Het is zelfs een optie dat iemand ANDERS het verhaal doet (jij ?) desnoods als ze er zelf niet bij is, zodat de groep er over kan (na)praten zonder dat de emoties te hoog oplopen, of mensen bepaalde vragen niet durven te stellen in haar aanwezigheid.

Betrek er desnoods eerst een klein groepje mensen bij uit de klas die te vertrouwen zijn ; die kunnen dan als ze met het verhaal openbaar gaat wellicht steun geven.
Maar wat je ook doet, bereid het voor. Vooral in haar eigen belang. Want emotioneel zal het altijd zijn, hoe vaak ze het ook verteld heeft, maar de "scherpe kantjes" gaan er dan wellicht een beetje af.