Help, spierpijn... Wat kan ik hier aan doen? Zie uitleg...

Ik had hier op GV al even gezocht na vragen over spierpijn en ik las dat het dan heel belangrijk is om vooral te blijven bewegen. Maar nu komt het, dat kan ik dus niet.. Ik heb gisteren na een vrij heftige knie-operatie voor het eerst wat rondgewandeld op mijn krukken. Ik heb 7 weken op bed gelegen,ging alleen op krukken naar het toilet en verder kwam ik niet. Ik mag sinds kort mijn rechterbeen af en toe ietwat mee laten "lopen", gisteren dus gedaan maar heb nu heel veel spierpijn in m'n benen en heupen. Wat kan ik hier het beste aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Door die inactiviteit zijn je spieren atrofisch geworden, zoals dat in medische termen genoemd wordt. Ze zijn als het ware gekrompen. Als je ze dan in een keer weer gaat belasten krijg je spierpijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat je graag van alles wilt doen nu het weer mag maar doe het rustig aan om je spieren niet meer te beschadigen dan nodig is. Je been moet weer leren lopen en dat zal wat tijd kosten. Massage kan helpen tegen de pijn en om je spieren soepel te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niet forceren , natuurlijk heb je spierpijn na 7 weken rust. Dat zou je ook hebben als je ineens uit het niets fanatiek gaat sporten. Je moet wennen aan de krukken en weer aan het lopen. Dat gaat gewoon n paar dagen duren. Dus probeer voorzichtig te doen wat je mag doen. Niet te weinig ook niet te veel.
succes
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ervaringsdeskundige praat ik mijn therapeuten na: "Wel bewegen, niet forceren, dat is het beste."
Zwemmen is ideaal, fietsen is goed, wees voorzichtig met lopen.
Je kan proberen om het wat te masseren zodat de spieren wat warm blijven.
verder kan je beter nog zoveel mogenlijk rustig aan doen tot het weer wat beter gaat en dan langzaam aan opbouwen. nog niet te ver lopen alleen kleine stukjes. en misschien kan je dan ook zittend al een paar oefeningen doen.
13 jaar geleden
toch is bewegen het toverwoord. al is het maar onbelast (zonder dat je gewicht gedragen wordt). spieren die langere tijd niet worden gebruikt nemen in omvang en kracht af. als ze dan ineens weer worden gedwongen hun werk te doen, dan protesteren ze heftig dmv spierpijn. het gevolg van die extra beweging is wel, dat ze weer gaan groeien en dus meer kracht kunnen opbrengen en uiteindelijk je bewegen weer normaal wordt zonder pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets, gewoon rustig doorbewegen, je spieren moeten weer wennen aan beweging.

Ga lekker in een warm bad, dat verlicht de pijn. Maar wel gewoon rustig doorbewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de anderen al zeggen: blijven bewegen.

Warmte is fijn bij spierpijn.
Maar niet iedereen heeft een bad.

Koop dan van die warmte/koude compressen en gebruik ze warm.
Of smeer van die warmteverhogende spierbalsem. die is er ook van Kruidvat eigen merk. Maar ook van Weleda en veel andere merken. Lees hier over meer soorten:
http://www.consumed.nl/medicijnen/groepen/2224

Mijn dokter gelooft niet dat zo'n balsem diep genoeg in de huid dringt om echt werkzaam te zijn, maar ik vind het gewoon een lekker warm gevoel.

En verder, dat zal je wel verteld zijn, mag je best paracetamol nemen, als je daardoor wel in staat
bent om te bewegen. Ik ben nu aan het afbouwen
van 4 x 2 naar 2 x 2 . Acht stuks per dag is best veel, maar daardoor bleef ik wel mobiel.

Succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spierpijn geeft aan dat je het goed gedaan hebt, maar tevens geeft de pijn aan waar voor jouw de grens is, als je bij te veel lopen ineens verrekt van de pijn, laat je het wel, het is dus ook een stuk beveiliging van je lichaam.
Wees er blij mee, het is een gezonde reactie van je lichaam.
Nu langzaam opbouwen.
Doorregelmatig te bewegen ,verminderen de giftige afvalstoffen uit je lichaam die nu de pijn veroorzaken.
Wat moet het heerlijk zijn na 7 weken weer eens je bed uit te komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Forceer het beslist niet. Probeer onbelast te bewegen, b.v. op de rand van je bed een hoge stoel en dan je benen zwaaien en bewegen. Of in bed je benen wat optillen en bewegen.

Waarschijnlijk mag je nog niet in bad? Warmte is goed. Verder is het heel fijn als iemand je spieren masseert. Hoeft niet vakkundig, al zou er alleen al met een warme hand overheen gewreven worden. Insmeren met SRL gelei of crème doet bij mij wonderen. Te koop bij drogist.