Nee, je niest niet als je slaapt. Althans niet als je diep slaapt. Want niezen is een reflex, een oncontroleerbare actie als reactie op een luchtwegirritatie. Niezen is een samentrekkning van spieren in je gezicht, hals en borst die lucht in je longen op een krachtige manier door je neus perst. Maar het deel van de hersens dat verantwoordelijk is voor het 'aansturen' van die spieren staat tijdens je slaap op de waakvlam, en wekt je niet snel om te niezen. Tijdens het lichtere deel van je slaap kun je wel gewoon niezen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

http://www.goeievraag.nl/vraag/slaapt-niezen.26291
het antwoord van xinx werd als beste gekozen en geeft ook antwoord op deze vraag:

Nee dat kan niet…
Niezen is een reflex en een reactie van iets dat uitgesteld wordt… Tijdens je slaap lost je lichaam alles meteen op… Daarom zijn er dromen… Als je erg hongerig bent, en het zou je slaap gaan verstoren dan droom je gewoon dat je aan een stevig banket zit, en in je droom eet je je vol en dan kun je voldaan verder slapen, met dezelfde honger die je ervoor had…

Niezen is een prikkel die ontstaat bij onjuist ademhalen… Dan moet er een zeer krachtige stoot lucht orde brengen in de keel… Maar als je steeds juist ademhaalt en dat kan alleen in rust en in slaap, dan wentelt het lichaam de prikkel af en dan blijf je in de snurkstand staan zonder de reflex van niezen…

Toegevoegd na 50 minuten:
Kun jij je herinneren dat je ooit wakker geworden bent dat je in je slaap niesde? Nee dus…
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wordt je wakker van die herrie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je wel niest in je slaap zou je het niet weten. overigens niezen babys in hun slaap, dus ik denk dat het best mogelijk is.