Hoe verminder je dat je zweet zichbaar is?

Met de warme dagen moet ik voor werk een lange werkbroek dragen, werkschoenen en een overhemd. Tijdens mijn werkzaamheden kan ik best zweten, zeker nu het zo warm is buiten. Dit is voor de klanten ook niet representatief. Wat is de beste manier om dit de verminderen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Is ook voorgeschreven wat voor overhemd? Zo niet, draag dan dunne katoenen overhemden. Dat scheelt al een stuk.
paulus811
7 jaar geleden
En gebruik anti-transpirant ipv deodorant. Ik gebruik zelf rexona max protection (in een grijs doosje), werkt prima
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Katoen zuigt als een spons. Voelt wel aangenaam, maar wordt 100 % zeker zeiknat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo'n ouderwets "opahemd" onder je overhemd dragen!
dudemeister
7 jaar geleden
draag idd een onderhemd onder je overhemd
Op ouderavond v/d week leraar zonder hemd zien lopen, het leip er aan alle kanten uit; geen potje

Antwoorden (1)

Zorg in elk geval voor donkere kleding ; bloedheet is toch bloedheet, en dan is het verschil tussen wit en zwart eigenlijk minimaal. Het beste is als de kleding RUIM valt, zodat de lucht er onder door kan stromen en het zweet verdampen in plaats van rechtstreeks in je kleding trekken. Een ruimvallend overhemd is dus een betere keus dan een t-shirt. Het verwijderen van (oksel)haar kan zorgen dat het vocht minder vastgehouden wordt en makkelijker verdampt.
Kleding die niet absorbeert (kunststof) mag warmer lijken, maar er zijn heel lichte polyesters te krijgen die geen zweet opnemen maar ook niet bloedheet zijn om te dragen (plastic-zak-effect).

Zweten kun je niet voorkomen, en op een dag met 30 graden zal ook niemand met goed fatsoen je dat kwalijk nemen, maar persoonlijk vind ik het GEVOEL van die natte plekken al verschrikkelijk genoeg om ze te voorkomen.

Een wijd zwart (slinky) shirt dus (voor mannen misschien beter een polyester overhemd ) met zo kort mogelijke eveneens wijde mouwen (mijn schouders MOETEN bedekt zijn op mijn werk, weer of geen weer) , open van onder (! niet in de broek !) zodat de lucht eronder goed kan circuleren en het verdampte zweet meenemen) , een milde antitranspirant zonder dekgeur, en ik kom de dagen eigenlijk droog door. In ieder geval qua kleding. Bijkomend voordeel is dat het / ik ook niet kan gaan stinken. Af en toe als de drukte het toelaat even een paar seconden voor de ventilator (of met behulp van een ouderwetse waaier onder je shirt) helpt het zweet goed snel verdampen en koelt ook lekker af.