Weet iemand hoe het komt dat bacteriële vaginose terug komt?

Een aantal maanden geleden heb ik last gekregen van bacteriële vaginose. Ik ben hier voor naar de arts gegaan en heb een kuurtje ( 1 maal 4 tabletten ) antibiotica gekregen.

Dit hielp meteen en heb er geen last meer van gehad. Tot afgelopen maand. Ik was ongesteld en daarna begonnen de zelfde klachten weer op te komen. Wederom een kuurtje gehad, en genezen.

Afgelopen week ben ik ongesteld geweest, vrijdag voor het laatst, en wederom komen de klachten terug. Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik er van af kom?! Het is erg vervelend.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ben je al gestopt met het (te veel) wassen van je vulva ( met zeep) ? Dat is namelijk hoofdoorzaak nummer één van bacteriële infecties aan de vagina. Water is voldoende,en alsje echt wilt wellicht een parfumvrije, zeepvrije waslotion, maar nodig is dat niet. En ZEKER niet inwendig. Je lichaam is uitstekend in staat zichzelf schoon en op de juiste zuurgraad te houden. Ook en misschien wel juist als je ongesteld bent. Nou heeft íedere vrouw in haar leven wel eens een infectie, en vaak wel meer dan één, maar zo snel achter elkaar is wel vreemd. Hoewel het warme weer de afgelopen tijd ook wel een rol kan spelen ; bacteriën tieren welig als het lekker warm is. Een andere oorzaak van herhaalde infecties kan zijn dat je verkeerd afveegt ; van achter naar voor, waardoor er ontlasting - hoe kleine deeltjes ook - in de vagina terecht kunnen komen. Ook dat kan voor vervelende omtstekingen zorgen. Als je er erg bevattelijk voor bent, is het de moeite waard te kijken of je dat kan veranderen in "van voor naar achter" . Toch is het verstandig met herhaalde infecties een keer de gynaecoloog er naar te laten kijken. Die kan je wellicht ook nog tips geven die op jouw specifieke situatie van toepassing zijn. Toegevoegd na 2 minuten: Overigens kan ook sperma de zuurgraad in de vagina veranderen waardoor een goed klimaat voor bacteriën ontstaat. Niet alleen is het dus belangrijk dat je partner er ook een goede hygiëne op nahoudt , vooral als hij niet besneden is (onder de voorhuid kunnen interessante hoeveelheden bacteriën leven) maar ook dat je na het vrijen even goed 'doorspoelt' met (alleen) water.

Bronnen:
http://www.avogel.be/blog/natuurlijk-en-ge...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100