Heb ik smetvrees?

Hoooi,

Ik heb al sinds de kleuterklas last van dat ik het heel vies vind als mensen om mij heen iets eten bijv. een boterham. En zelf merkte ik ook als ik een boterham meekreeg dat ik het op een of andere manier heel vies vond om alleen al uit de verpakking te halen, en te eten al helemaal. Dat heeft er toe geleid dat ik helemaal geen eten meer mee naar school neem. En heel soms wat uit de kantine haal, ik eet bijvoorbeeld ook geen eten van de dag ervoor op, en al helemaal niet als er een plastic folie omheen zit. Maar ook merk ik nog steeds dat ik gewoon ga kokhalzen als ik bijv. iemands boterham ruik.

Weet misschien iemand wat dit is?, ik dacht misschien zelf aan smetvrees.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Smetvrees is toch iets anders ;dit klinkt toch meer als iets tussen heel erg verwend gedrag en bijna een fobie in, Ik zou er wel hulp bij zoeken denk ik. Gezond klinkt het zeker niet. Eerlijk is eerlijk ; ándermans eten eet ik OOK niet graag, zelfs niet in een restaurant, maar dat komt gewoon omdat ik zelf te lekker kan koken, en soms verrassend onsmakelijk eten voorgeschoteld krijg. ;-)
Cryofiel
7 jaar geleden
Zoek eens uit WAAR je die fobie voor hebt. Gaat het om de boterham? Gaat het om de verpakking? Is het iets anders? Als je niet oppast krijg je een serieus eetprobleem, en dus een serieus gezondheidsprobleem.

Antwoorden (1)

Dit is vermoedelijk wat ik een 'psychische' tic noem , net als bijvoorbeeld angst voor spinnen of dat je altijd 10 keer controleert of het gas wel uitgedraaid is, dan wel dat je tig keer zeker wilt weten of de voordeur op slot zit.

Daar is wel iets aan te doen.
Hiervoor kun je bij een psycholoog terecht, die door gesprekken met je achterhaalt wat de oorsprong is, waarmee het begonnen is.

Toegevoegd na 33 minuten:
Je schrijft: "En heel soms wat uit de kantine haal, ik eet bijvoorbeeld ook geen eten van de dag ervoor op, en al helemaal niet als er een plastic folie omheen zit. Maar ook merk ik nog steeds dat ik gewoon ga kokhalzen als ik bijv. iemands boterham ruik."

Walging : iedereen weet wat het is. Je maag die plotseling om wil draaien als je door een wolk rioollucht loopt bijv. Wat is dit voor emotie? In de psychologie krijgt hij steeds meer aandacht. Naast de vier basisemoties (bang, boos, blij en bedroefd) worden schaamte en schuld steeds belangrijker gevonden als onderliggende en wellicht behandelbare oorzaak van psychische problemen. Is dat met walging ook zo? (zie de link met info over een onderzoek daarnaar.)

Met dit probleem , Esch , is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Deze kan je precies vertellen in welke richting voor jou hulp gezocht kan worden.

>Verborgen signalen bij *smetvrees*
Vaak weten mensen hun obsessie goed verborgen te houden. Er zijn een aantal dwangmatige handelingen waaraan je smetvrees kunt herkennen. Iemand met smetvrees:

#Wast extreem vaak zijn of haar handen.
#Neemt meerdere keren per dag een douche.
#Houdt een vaste volgorde aan bij het schoonmaken.
#Begint weer opnieuw als het schoonmaakritueel is verstoord.
#Poetst relatief onbelangrijke zaken, zoals het dopje van de tube tandpasta.
#Schrobt zichzelf schoon, totdat de huid helemaal kapot is.
#Heeft vaak een controledwang.
I#s overgevoelig.
#Sluit zich steeds meer af van de buitenwereld.

ANTWOORD op je vraag :
Het is naar mijn idee niet 'simpelweg' smetvrees. Smetvrees is afkeer van alles wat vies is en vies kan worden en degene die hier last van heeft, blijft maar schoonmaken, zichzelf (meerdere keren per dag douchen) en het huis en alles > de hele dag eindeloos schoonmaken met rituelen en begint opnieuw als het verstoord wordt.