Is het onverstandig als ik vaak in de zon zit zonder bescherming?

Mijn moeder beschermt me altijd in de zomer tegen de zon door me regelmatig in te laten smeren. Als je namelijk overmatig veel in de zon zit kan je later huidkanker krijgen.
Nu zit ik in het voorjaar ook veel buiten in de zon zonder zonnebrand of iets dergelijks. Is dat erg slecht voor je? Is het misschien verstandig om me nu al in te smeren? Ik verbrand niet veel en ben niet echt blank.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Hier is maar 1 antwoord op, altijd insmeren!
En omdat je niet snel verbrand, factor 10 tot 15.
De zon verouderd je huid heel snel en de kans op huidkanker is later groter.
Door het insmeren is je huid beschermd en word je mooier en egaler bruin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke dank je wel. Ik zal me voortaan insmeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja doen hoor, ik was daar vroeger ook heel gemakkelijk in en deed het te weinig. Nu heb ik daar de last van ik heb al meerdere malen verdachte vlekken moeten laten weghalen in het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd smeren is helemaal niet verstandig, je hebt ook zon nodig voor vitamine D. En regelmatig kort in de zon zijn met onbeschermde huid op een moment dat de zon niet heel fel is, verlaagt juist de kans op huidkanker.
Uiteraard moet je je insmeren als je lang in de zon blijft of in de zon zit als het licht heel fel is, maar op andere momenten is het niet nodig.

Andere antwoorden (5)

Dat licht er erg aan hoe gevoelig je ervoor bent, mensen met een licht getinte huid kunnen er beter tegen...
Sowieso is de zon in de lente minder fel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je niet verbrand kan het geen kwaad!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaa zeker wel als je niet verbrand krijg je alsnog UV-straling binnen van de zon, die heeft ioniserend vermogen en kan zo kanker opwekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de zon nog niet heel fel is of je huid donker genoeg is, kan je best een tijdje in de zon zitten zonder bescherming, en toch veilig zijn.
Verbranden is echt slecht voor je gezondheid, maar met mate zonnen zonder te verbranden is juist goed voor je gezondheid. Met zonnebrandcreme kan je lichaam ook geen vitamine D maken met behulp van zonlicht, en moet je dus zorgen dat je extra voedsel met vitamine D eet.
Zeker in deze tijd van het jaar hoef je je eigenlijk alleen in te smeren als je een tijd in de zon blijft zitten op de momenten dat het zonlicht echt fel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teveel zon is slecht voor je huid - niet alleen wat betreft het risico op huidkanker, maar je huid veroudert er ook sterk van (sneller rimpels en zo).
Realiseer je ook dat je óók in de schaduw aan UV-straling blootgesteld wordt (daar word je ook bruin, langzamer maar egaler).

Op teletekstpagina 708 kun je altijd de zonkracht (de UV-sterkte) van de dag bekijken, vandaag bijvoorbeeld:
indien bewolkt 1,8; indien zonnig 3,7.
1-2 betekent: vrijwel geen zon, maximaal 60 minuten onbeschermd buiten; 3-4 is zwak, maximaal 30 minuten onbeschermd zonnen.
Bedenk dat dit gemiddelden zijn, met een lichte, gevoelige huid zal je korter in de zon kunnen (of gewoon gelijk moeten smeren), met een huid die wat donkerder is, kun je waarschijnlijk iets langer zonder schade zonnen.