Je hebt je eigen risico opgebruikt. Wat nu?

Ga haast niet naar de arts, maar wil dit ff beter begrijpen. Zorgverzekering: Je hebt een basis verzekering. Stel, je moet nu voor bvb een kies door de kaakchirurg laten trekken. Moet je deze kosten zelf betalen of word het door de zorgverzekeraar gedekt ?(Menzis) in dit geval.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
huisarts gaat niet van eigen risico af.
Erna55
7 jaar geleden
Kijk hier eens : https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/eigen-risico.aspx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet ik, maar door een ingreep is hij wel op.
Nou heb je een 2de ingreep. Hoe werkt het eigen risico dan nadat hij opgebruikt is....komen de kosten voor mij? moet ik dan wachten tot volgend jaar om geld te besparen?
ronron1212
7 jaar geleden
In de basis verzekering zit geen tandartskosten. Dus die betaal je altijd zelf. Voor alles wat in je basisverzekering zit geldt dat je eerst je eigen bijdrage moet betalen als die betaald is betaal je niets meer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kaakchirurg wel in de basis:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wat-zit-er-in-het-basispakket-van-de-zorgverzekering

Het beste antwoord

Als je eigen risico opgebruikt is, hoef je doorgaans niets te betalen voor behandelingen die door de basisverzekering gedekt zijn.

Of de basisverzekering de kosten van de kaakchirurg vergoedt, hangt af van het soort behandeling. Dit zul je moeten navragen.
Een van de meest voorkomende behandelingen bij de kaakchirurg is het laten trekken van verstandskiezen. Op dit moment werkt de vergoeding echter als volgt: de basisverzekering vergoedt alleen de kosten van het trekken van verstandskiezen wanneer de tandarts je doorstuurt naar de kaakchirurg, omdat het een gecompliceerde behandeling is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je moet soms nog wel een eigen bijdrage betalen. Die is van toepassing op een aantal zorgvormen vanuit het basispakket. Welke dat zijn lees je hier:
http://www.zorgwijzer.nl/faq/eigen-bijdrage-zorgverzekering

Voorbeeld
De Vries heeft een kunstgebit nodig. Zijn tandarts vertelt hem dat de totale kosten van dit kunstgebit 1.000 euro bedragen, maar dat deze kosten door de basisverzekering worden gedekt. Wel legt de tandarts uit dat er een eigen bijdrage van toepassing is van 25 procent (2015). Ook het verplichte eigen risico van De Vries wordt belast.

Berekening
• Van de 1.000 euro dient De Vries eerst het gedeelte van de eigen bijdrage van 25 procent zelf te betalen. Dit komt neer op (1.000 euro / 100) * 25 = 250 euro eigen bijdrage.
• Van de 750 euro die overblijft moet De Vries eerst nog zijn eigen risico betalen, tenzij hij deze al (deels) heeft verbruikt. Er blijft in dit geval een bedrag over van 750 euro – 375 euro eigen risico = 375 euro. Dit bedrag wordt door de zorgverzekeraar vergoed.
• Voor de duidelijkheid: De Vries betaalt 250 euro aan eigen bijdrage en 375 euro aan eigen risico; samen: 625 euro.
Als De Vries in het zelfde verzekeringsjaar nog een keer gebruik zal maken van de dekkingen uit het basispakket, hoeft hij geen eigen risico meer te betalen. Wel zal hij een eigen bijdrage moeten blijven betalen voor de zorgvormen waar een eigen bijdrage van toepassing is.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is het beste antwoord, dit was een uitgebreide uitleg. Ik ben nu wijzer.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
+ goede uitleg.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Hmmm. Geen + krijg steeds "fatal error" meldingen bij plussen of "goeie vraag"