Normaal geeft je ooglens een brandpunt maar als er een afwijking in je ooglens zit kan het brandpunt de vorm hebben van een lijn i.p.v. een punt of er kunnen zelfs meerdere brandpunten ontstaan. Hierdoor zie dingen niet scherp meer. De correctie die in een brilleglas wordt geslepen waardoor je weer een enkel brandpunt krijgt noemt men een cilinder.

Toegevoegd na 51 seconden:
Hierdoor zie JE
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vaak is de breking van het oog (hoornvlies en lens tezamen) niet in alle richtingen even sterk. We noemen dit astigmatisme. Het glas van de bril moet dan in de ene richting meer corrigeren dan in de andere; in de praktijk wordt er dan gezegd dat er een cilindervorm in wordt geslepen. In het brilrecept wordt aangegeven hoe sterk de cilinder moet zijn en in welke richting de cilinderas moet wijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een perfect oog heeft de vorm van een voetbal. Daarbij is vanaf elk punt de afstand tot het midden gelijk. Maar er zijn ook ogen die (overdreven gezegd) meer de vorm van een rugbybal hebben. Daarbij is de afstand tot het midden dus steeds anders. Om dat te corrigeren moet je bril dus anders geslepen worden. Dat is veel moeilijker en betekent bij mij het verschil van € 85 en € 485 per glas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje dat is nogal een verschil!