Hoeveel gram vlees is gemiddeld per dag gezond?

Ik ben opgevoed met elke dag groente, aardappels en een stukje vlees. 1 keer per week vis, 2 keer per week kip, 1 keer een gehaktbal, 1 keer een karbonade, 1 keer een verse worst en zondags een biefstukje :)
Nu probeer ik zelf minder vlees te eten en als ik vlees eet is het altijd biologisch, heb ik een beter gevoel bij en het smaakt me lekkerder.
Echter, ik heb geen idee hoeveel (hoe weinig?) je eigenlijk zou moeten eten om voldoende eiwitten binnen te krijgen? Er even van uitgaande dat ik geen noten, tofu en/of vleesvervangers eet.
Door de lobby van de overheid en de vleesindustrie heb ik hier geen objectief beeld van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet je wel peulvruchten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms maar laten we dat even buiten beschouwing laten.

Antwoorden (4)

100 tot 150 gram. Liefst ook nog mager vlees, en dat is inclusief broodbeleg en tussendoortjes. Dus niet 100 gram bij de maaltijd, en dan nog een ons op brood en een hele harde worst bij de borrel. Erg weinig dus.
Mager vlees heb je iets meer speling mee, vet vlees is al heel snel te veel (al is dat relatief iets lichter).

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je ook zuivel (eieren, yoghurt, optimel, vla, toetjes) eet zou je in principe met nog minder toe kunnen. Ook in bijvoorbeeld witte bonen in tomatensaus of kapucijners ed zitten veel eiwitten ; maaltijden met die groentes hoeven eigenlijk helemaal geen of nauwelijks vlees te bevatten. Voor het gezonde dan he ? Het lekkere is een heel ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minder dan 100 gram per dg, dat is wat ik eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen vlees is het meest gezondst.
Er zitten voldoende eiwitten in peulvruchten , vis en eieren.
Informatie hierover is heel erg verwarrend.
De ene groep zegt, vlees is prima en gezond.
De andere groep zegt, vlees is niet de beste mannier om voldoende eiwitten naar binnen te krijgen, vlees is zelfs ongezond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger, toen de mensen nog 6 dagen per week aardappelen aten, en op zaterdag groenten, en op zondag vleesch (zoo heette dat toen noch). Ja, toen had je vlees nodig. Als jij 1x per week vlees eet, en de rest van de week gezond, krijg je al genoeg binnen. En 10x meer dan wat een gemiddelde derdewereldburger binnen krijgt, die vaak nog wel eenzijdig eet (veel rijst met weinig groenten en op zondag 1 hapje kip). Mijn oma is nog groot gebracht met "vlees moet", en in die goeie ouwe tijd klopte dat nog.

Nu moet het vooral van de bio-industrie, die graag reclame maken op de radio dat "kip het meest veelzijdige stukje vlees is". Gelukkig dat Wakker Dier daar "Kip, het meest eenzijdig etende beest" campagne tegenover zet. Frappant is wel, dat die reclamecampagne van de bio-industrie wordt medegefinancieerd door de EU en het ministerie van Landbouw en Visserij. En die zullen het niet nalaten te vertellen dat je dagelijks een halve kilo vlees tot je moet nemen. Dat is namelijk gezond voor hun portemonnee.

De meeste vegetariërs eten al heel bewust, en komen daardoor eigenlijk niets tekort, ze roken en drinken vaak ook niet, en zijn geen types die een maaltijd vervangen met een zak chips. Als ik het zo lees, eet jij ook tamelijk bewust. Koop biologisch vlees zo vaak als je het lust en kunt betalen, en probeer voor de andere dagen wat lekkere vegetarische schotels te verzamelen, die vaak heel simpel, snel en goedkoop te maken zijn.