Ik heb zonet een blikje tropico sinaasappel half leeg gedronken maar het was al van 17/04/16 over datum. Is dit erg?

Dus zonet heb ik een blikje tropico sinaasappel (foto in bijlage )gedronken dat al van 17/04/16 over datum is. Ik maak me nog al snel zorgen en ik ben snel ongerust. Het ligt niet aan de winkel want het staat hier al een aantal maanden. Is het erg dat ik het half heb leeg gedronken ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zolang je deze vraag nog kan typen en een foto kunt opladen, lijkt er niks aan de hand te zijn. Wel heb ik mij laten vertellen dat je uitgerekend van Tropico Sinaasappel Delight enorm gaat jokken...!

Antwoorden (2)

Nee, de datum op blikvoer is een ten minste houdbaar tot datum, en vaak nog laaaang na die datum houdbaar. De fabrikant garandeert dan echter niet meer de "nieuw-status" van de inhoud, die wat kan verkleuren bijvoorbeeld, maar niet minder eetbaar wordt.

In dit geval gaat het zo te zien om water met suiker en wat smaakstof ; het is niet echt een bekend merk dus de precieze ingredienten kan ik zo niet terugvinden.
Zolang er geen dikke klonten of groene slierten in zaten (wat in oud vruchtensap nog wel eens wil gebeuren) en niet muf smaakte of rook, niks aan de hand. Was over een paar maanden nog steeds wel te drinken geweest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Okay, super bedankt ! ;)
Dat is niet iets om je zorgen over te maken. Frisdrank blijft soms wel jarenlang nog goed omdat er veel suikers en conserveermiddelen inzitten. Alleen de kwaliteit gaat er vanaf de THT ( TENMINSTE houdbaar tot) datum op achteruit en na lange tijd zal hij dan ook niet meer zo lekker smaken. Je kunt het echter zonder risico nog gebruiken, zeker omdat april nog niet zo lang geleden is.

Zolang het blikje ongeopend was en goed rook en/of eruit zag, is er dus geen reden om ongerust te zijn.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Super hard bedankt !