Wat is het verschil om (stads) huisarts te zijn in deze tijd als je vergelijkt met bijv 40 jaar geleden?

Na een bezoek bij 'huisarts in opleiding', bekend met 'eigen huisarts' al 20 jaar bekend vraag ik me dit af, ook wat de voor en nadelen zouden zijn als je zou kunnen switchen.

( heb wel flink uitgebreid medisch dossier)

Jongere huisarts is meestal meer op de hoogte van modernere aanpak/visies?
Jongere is meestal nog fitter en "bedrijfsblind"?
Leerde meer 'overleg' en beter luisteren?
Oudere 'kent de patiënt' en kan juister inschatten?
Oudere kent vanuit lange ervaring meer varianten op de gangbare aandoeningen en herkent meer vanuit praktijkervaring?
Kent ook in de regio meestal de specialisten in ziekenhuizen en die 'passen' bij klacht/patiënt'.

Maar vooral ook : in hoeverre is de moderne huisarts nog een " vrij" beroep" als nu meer en meer de zorgverkeraars alles bepalen en de HA slechts een schakel is met nu enorme veelheden aan admin ondanks de digitalisering?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het beroep van huisarts is de afgelopen 40 jaar inderdaad grondig veranderd. Niet alleen vanwege de zakelijkere en efficiëntere bedrijfsvoering die deze tijd inderdaad vraagt, maar ook omdat mensen met heel andere kwalen in andere stadia naar de huisarts komen , ze mondiger en eigenwijzer geworden zijn en we voor steeds meer kwalen en kwaaltjes diagnostiek en behandeling hebben waar echter wel een prijskaartje aan hangt.

Of je echt nog een "oude dorpsdokter" treft of een hippe huisarts is niet alleen een kwestie van leeftijd maar ook van stijl en instelling van de dokter. Net zoals de hele manier waarop we tegen de gezondheidszorg aankijken veranderd is. Waar mensen zich vroeger gezegden voelden als ze niet (erg) ziek waren, claimen velen nu een soort "recht" op gezondheid. Dat heeft allemaal voor- en nadelen, waarbij zeker niet keihard te stellen is dat het een beter is dan het ander.

Het belangrijkste is dat je je door je huisarts begrepen voelt, gerespecteerd als mens, de aandacht krijgt die je nodig hebt en dat het tussen jullie "klikt". En dan kan zomaar de oude dorpsdokter een ongeinteresseerde pillenpusher blijken te zijn die je zo snel mogelijk met een receptje de deur uit gooit, en die jonge knul een heel grondige, betrokken arts zijn die doorvraagt tot hij precies weet wat voor jou het beste is, ook als dat niet uit een potje komt.

Het voornaamste verschil met vroeger is dat (ook) huisartsen tegenwoordig niet meer 24 uur per dag 7 dagen per week inzetbaar zijn, (wat met de huidige zorgvraag ook volstrekt onmogelijk zou zijn) en niet meer allerlei kleine ingrepen zelf doen, maar op alle vlakken samenwerken met collega's om uiteindelijk de beste zorg op maat te kunnen bieden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Prachtig antwoord Marleen. Dikke plus. Ik hou me fijn bij mijn eigen dorpsdokter, die kent mij van haver tot gort. Voordeel, hij stopt me niet vol pillen en smeert me geen ziektes aan die ik niet heb! :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het moet persoonlijk klikken. Sommige mensen WILLEN juist een snelle huisarts die je niet zonder recept de deur uitstuurt, anderen kunnen prima door een deur met een huisarts die je leefadviezen geeft. Mijn huisarts is van het tweede type, maar is beduidend jonger dan ik ;-)