Welke therapieen werken het beste bij het verwerken van meerdere heftige jeugd trauma (ruzies thuis en pesten)?

Door langdurige, chronische heftige problemen in jeugd een angststoornis gekregen. Al veel therapie gehad, geen resultaat. Door cognitieve gedragstherapie werd angst erger.
Zoek een therapie naast antidepressiva. Heb gehoord van EMDR, maar de emoties zitten erg diep en de angsten zijn enorm heftig. Ook schijnt deze therapie het beste te werken bij trauma's van eenmalige gebeurtenissen zoals een brand of een overlijden van dierbare.

Weet iemand welke therapie het beste werkt bij het verwerken van een trauma door chronische problemen en niet door eenmalig heftige gebeurtenis (overval, ongeluk etc.)? Wil een therapie zonder te veel keuvelen en praten, dit werkt bij mij averechts (analyseren, piekeren).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Antwoorden (6)

Ieder mens zit anders in elkaar, dus zo ook met verschillende therapiën.
de een kan heel goed aan slaan de ander totaal niet werken.
Voor een groot deel heeft dit ook met je karakter te maken.
Dat bepaalt hoe en waarom je een trauma op kan lopen en hoe je daar zelf mee om gaat en in hoe ver je het toelaat om geholpen te willen worden.
Het is dus niet te voorspellen welke therapie voor jou geschikt is, je weet alleen nu welke niet geschikt voor je zijn.
Zelf werk ik met mensen die een burn-out hebben, of/ en een traumatische ervaring.
Zal je een PB sturen, anders wordt het reclame.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
adrem, ja helaas zo gaat het.
Men probeert je in een bepaald hokje te plaatsen, hierna kan je in een computerprogramma en daar rolt dan weer een bepaalde therapie uit.
Ja dan ben je vaak jaren verder, voordat je op de juiste plek bent beland.
Een hulpvrager zit vaak al in een noodsituatie en wil direct geholpen worden, maar ziet door de bomen het bos niet meer.
Erger nog, door hun problemen zien ze al helemaal geen overzicht meer, laat staan dat ze een keuze kunnen maken.
En dat is erg jammer.
Ik weet dat er ook mensen zijn die geholpen zijn door EMDR, zonder dat het om trauma's van eenmalige gebeurtenissen ging. Ik denk dat het misschien toch zinvol is om uit te zoeken via je huisarts/psycholoog/psychiater of je met jouw problematiek in aanmerking komt voor EMDR. Veel succes en sterkte gewenst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen EMDR net het land in kwam, was het idd met name voor eenmalig trauma, maar deze gedachte is inmiddels heel erg veranderd.
EMDR kan goed bij meervoudig trauma, mits je naar een heel goede ervaren therapeut gaat, en naast de EMDR ook gesprekken hebt.
Zoals al eerder geschreven werkt het bij een ieder weer anders, wat voor de één een goede therapie is, werkt voor de ander niet.
Maar hou er wel rekening mee, dat wat je ook gaat doen, het vaak eerst erger word, doordat je de ellende onder ogen moet gaan zien, met de daarbij behorende emoties. Het doet pijn, het geeft angst, maar je kan er niet vanaf komen, zonder er last van te hebben, hoe graag je dat ook wil. Bij welke therapie dan ook, je moet het verleden in, en dat gaat niet zonder last. Als je dit niet doet/wil, is de kans groot dat je er last van blijft houden.
Het is belangrijk eerst aan stabilisatie te werken, en daarna richting verwerking, zodat je hebt geleerd hoe je je emoties kan opvangen op het moment dat het moeilijk word.
Zoek een therapeut, waarmee je dit goed kan bespreken, het liefst een psychotherapeut met ruime ervaring. En kijk eens naar het boek: vroeger en verder. Een concreet boek, in eerste instantie heel erg gericht op stabilisatie, en het is inzichtgevend
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
EMDR is zeker een zeer goede therapievorm. De vorige antwoorden zeggen genoeg hierover.
Maar je zou je ook eens kunnen verdiepen in Energetische Therapie. Hierbij ga je "uit je hoofd" en bent alleen bezig met wat je voelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar je zou je ook eens kunnen verdiepen in Energetische Therapie. Hierbij ga je "uit je hoofd" en bent alleen bezig met wat je voelt. helemaal waar!! +
Een therapie die het beste helpt is zo persoonlijk, voor de één werkt praten, voor de andere schrijven, voor een ander onderdrukken met pillen en daardoor niet hoeven voelen, enzenz. Een therapie en vooral ook de persoon die je begeleid moet goed voelen, anders werkt het niet. Wanneer je niet zo'n prater bent is lichaamsgerichte therapie ook een heel goed hulpmiddel bij trauma's. Mede omdat vaak mensen met trauma hun gevoel in meer of mindere mate geblokkeerd hebben en niet altijd goed in hun lijf zitten. Ter ondersteuning kan een klassiek homeopaat een middel zoeken dat bij je past, dus niet gericht op de klacht, maar op je persoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor welke therapie je ook kiest, het is belangrijk voor de verwerking dat je de aanwezige trauma('s) accepteert zoals ze zich in je voordoen en zoals jij deze ervaart.

Dan komt (is) er ruimte om een volgende stap te doen. Doe het vooral ook stapje voor stapje. En ja, daar hoort ook praten bij, zei het functioneel, en niet keuvelend.

Zie je ervaren trauma als een leerstuk in je leven. Het 'vraagt' je om er een oplossing voor te vinden, er mee te leren omgaan. De inzichten en ervaringen die je gaandeweg opdoet, zullen je in de toekomst onderscheiden door hoe jij met moeilijkheden om kunt gaan.
Krachtig! Geleerd door ervaring en inzicht.

Succes.