Is het mogelijk dat je bloeddruk hoger is nadat je iets zout heb gegeten?

Mijn bloeddruk was altijd aan de lage kant. Toevallig heb ik deze vanmiddag weer laten opmeten en dit keer was het goed. Nu had ik daarvoor naturel chips gegeten, wat natuurlijk best wat zout bevat. Kan dit hier invloed op hebben gehad?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (1)

Dat hangt er van af hoeveel zout je eet.
Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen zout eten en bloeddruk.
Dat deden ze bij ratten. Als je die elke dag 3 gram zout gaf kregen ze een hogere bloeddruk.
Nu zijn ratten kleine dieren, en dan is 3 gram zout heel veel.
Als je dat naar menselijke maatstaven omrekent is dat ongeveer een pond (500 gram, een half kilopak) per dag.
De pers heeft die 3 gram per dag echter klakkeloos overgenomen, en dat getal is sindsdien een eigen leven gaan leiden.
Zelfs artsen hanteren dat getal. Maar als je chips eet, of zoute pinda's haal je de 500 gram per dag niet.
Verder varieert je bloeddruk per minuut, per uur en per dag.
Een meting bij de huisarts die de ene keer wat hoger uitvalt dan de andere keer zegt dus helemaal niets. Tenzij het erg veel hoger is. 200 of meer over 130 of zo, en dan nog gecombineerd met een hoge hartfrequentie.
Als je ouder wordt is je bovendruk hoger dan als je jong bent. Dat komt doordat je vaten dan minder elastisch zijn. Puur een kwestie van mechanica.
Dat iedereen een bovendruk van 120 moet hebben (wat vaak wordt beweerd) is dus absoluut niet waar.
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had een paar handjes chips op.
Mijn vriendin vertelde dat ze tijdens haar zwangerschap ook een veel te lage bloeddruk had, en kreeg als tip dat ze wat zouts moet eten als ze zich flauw of duizelig voelde. Dan moet dit toch gelijk invloed op de bloeddruk hebben lijkt me..?
Mijn bloeddruk gister was 102/72, terwijl die normaal echt altijd te laag was..